Větrné - aerodynamické štíty...  

 
   v běžné hovorové řeči je u nás asi nejvžitějším slovem kterým označujeme toto přídavné zařízení motocyklu PLEXI. Vzhledem k tomu, že jistě každý ví oč se jedná (jak pojmenování vzniklo se již každý dovtípí) přejdeme rovnou k věci.
   Předně však musím předeslat, že dnešní článek bude velmi vybočovat z řady těch, které jsem již pro tuto sekci našich stránek : radíme si napsal avšak doufám, že tato informace bude pro mnohé přínosem a pro jiné třeba - alespoň - námětem k zamyšlení.
   V jednom ze svých starších článků jsem použil příměr :
"k motorce patří helma jako k velbloudovy hrb..." a troufnu si říci, že do nedávna by se ten příměr mohl rovněž říci i takto :
"k cruisru patří plxi jako k velbloudovy hrb.." avšak s příchodem
nových stylů se tyto štíty prosazují u stále většího počtu modelů. Zatímco však u cruisru zůstalo plexi v prakticky "prapůvodní" podobě nové styly využívají nejen jiné materiály a konstrukce ale přibyla též možnost polohu štítu za jízdy plynule regulovat v závislosti na právě zvoleném jízdním režimu.

   Vzhledem k tom, že jsem narazil na vcelku zajímavý článek použiji jeho volný překlad (díky juniore) k nastínění problematiky (přestože se jedná o článek výrobce a je zřejmé, že je
psán v duchu "účel světí prostředky"). Nejprve tedy uvedu tento volný překlad a později se k

foto č.1 - gif 525kB

jednotlivým bodům článku vrátím vlastní glosou.

1)   Bez štítu na řidiče při jízdě působí plný tlak vzduchu (viz. foto č.1). Tento vytváří turbulenci, která působí proti řidičovu tělu a rukám. Výsledkem je únava. Tyto nárazy se exponenciálně zhoršují při zvyšování rychlosti a

foto č.2 - gif 764kB

činí motocykl citlivější k bočnímu větru. Přirozeně se také stáváš lidskou plácačkou na mouchy, pokaždé když se s nimi na své cestě setkáš.
2)  Tradiční vzdušný štít namontovaný na předku motocyklu, který rozráží masu vzduchu. Tyto jsou jen o málo lepší, než žádný štít. To, že je štít namontovaný na samém předku motocyklu způsobí, že při vyšších rychlostech je předek motocyklu nestabilní, protože tlak větru působí na hlavu řízení. Obyčejně se také za štítem vytváří turbulence, která tě posouvá dopředu a nadzvedává ti helmu. Z tohoto důvodu máš také po dlouhé jízdě na nádrži a v klínu mouchy.

3)    Corbnis Trimtab vítr spíše řídí, než aby se ho pokoušel odvádět pryč. Toto je také důvod, proč jsme zvýšily aerodynamickou účinnost. Tvarování Trimtabu vytváří laminární proud, který je řízen přes hlavu řidiče (viz. foto č.3) a pak odchází do stran. Celý tento komfort a protivětrná ochrana velkého krytování  je bez jakýchkoli nárazů, nebo nestabilního chování. Ne, že by jsme to doporučovali VŽDY, ale zjistily jsme, že  to funguje tak dobře, že s tím můžeš jet 80km/hod bez držení řidítek.

4)  Stabilita vychází z kontroly vzdušného

foto č.3 - gif 723kB

proudění. Tradiční štít je proudem vzduchu zasažen přímo a snaží se ho svést do stran, ale Trimtab (foto č.4) směruje proud vzduchu do koncentrovaných laminárních proudů  (srovnání je na fotu č.5). Nejnamáhavějším místem je zadní můstek štítu.
5)  Dvojité žebro podél kraje vytváří mírnou turbulenci, která redukuje hluk větru a nárazy. Toto činí motocykl pohodlnější k jízdě ve vyšších

foto č.4

foto č.5 - gif 402kB

rychlostech a na delší vzdálenosti. Naše unikátní konstrukce přibližuje štít k jezdci a tak poskytuje lepší ochranu. Podél horního okraje jsme namontovaly protinárazovou vycpávku (ochranu, čalounění), které tě ochrání v případě kontaktu se štítem. Přirozeně očekáváme, že design této vycpávky bude koordinován s designem sedla.

foto č.6 - gif 285kB

6)    Umístění polohovací a aretační pojistky (vpředu uprostřed viz. foto č.6) je snadno dostupné a činí seřizování snadným (dokonce můžeš štít seřizovat i během jízdy). Všimni si také, že obsažené chromové upevňovací díly jsou konstruované tak, aby ladily s předkem motocyklu. Pro čistý vzhled a snadnou instalaci jsem naše upevňovací prvky vytvořily tak, aby šly lehce nainstalovat na optimální míso. Veškeré upevňovací

foto č.7 - gif 113kB

prvky a části (kromě Loctite který budeš potřebovat) jsou součástí dodávky.
7)  Tak jako vždy jsme potěšeni, že můžeme nabídnout ty nejnovější produkty. Víme, jak jsi nadšený svým motocyklem a jsme pyšní na přispění k elegantnímu stylu .......... (dál jsou již jen reklamní plky)
Rozbor článku :
1)  pouze se pozastavím nad poznámkou o "náhodném" setkání s mouchama. Nejen v US skutečně existují státy (a není jich málo) - kde mouchy prostě nejsou....
2)  vzhledem k tomu, že zde je řečeno podstatné probereme tento bod přeloženého článku detailněji - klasické plexi - tak jak jej většina z nás zná má sice určitý přínos pro pohodu cestování ovšem velmi polemický pro jízdní vlastnosti a pokud není správně namontován může je i výrazným způsobem zhoršit. Veškerý problém vzniká tím - jak je uvedeno a z gifu patrno, že tyto štíty proud vzduchu "prorážejí" což vzhledem k mnohdy obrovské čelní ploše může mít již zmíněný negativní vliv na jízdní vlastnosti obzvláště pak u strojů konstrukčně poddimenzovaných - avšak málo naplat v našem stylu mnohdy platí, že oku lahodící má přednost před funkčností. Přesto by jsme měli být při volbě štítu "soudní" a při jeho výběru bychom se měli řídit hlavně proporcemi stroje. Ono totiž to co je nádherné na VN 1600 bude působit komicky na šestistovce nehledě na již zmíněné zhoršení jízdních vlastností. Rovněž pokud se rozhodnete "ušetřit" si peníze tím, že koupíte neoriginální štít (např. universální

nebo po doma zhotovený) může nastat celá řada komplikací z nichž upozorním pouze

foto č.8

některé. První problém nastane s upevněním na stroj. Samozřejmě je to universál takže na stroj jej zřejmě upevníte ovšem otázkou bude v jak vhodné poloze. U doma dělaných navíc může dojít při havárii k vašemu velmi vážnému poranění o nevhodný materiál štítu - nebo o upevňovací prvky. Nevhodně umístěný (nevhodný tvar a velikost, použitý materiál.....) štít může mít i další velmi nepříjemné vlastnosti jako je například : hlučnost, oslňování protijedoucími vozidly ..... Ze zde jmenovaného myslím jasně plyne, že při volbě štítu by jsme měli volit skutečně jen ty které jsou vyrobeny v profesionální dílně a určeny přímo pro váš stroj. Vyhnete se tak zbytečnému zklamání a mnohdy i ještě něčemu daleko a daleko horšímu.

foto č.9

3)  přestože je teto bod psán hlavně v kontextu s obchodní politikou je v něm velký kus pravdy a nelze nežli s ním souhlasit ovšem málo naplat - kdo z vás by si jej namontoval na klasický cruiser? Navíc na adresu poslední věty tohoto bodu si neodpustím poznámku : ti amíci vědí prdlajs co umí čecho-slováci  (že Jano foto č. 10)

4)  opětovná ukázka jak je nesmírně důležité nejen správné umístění štítu na stroj (i vzhledem k postavě jezdce), ale též jaký zásadní vliv na jízdní komfort má jeho tvar a sklon.
5)  krytí horní hrany štítu, který je sklopený přímo proti jezdci by mělo být povinností (přestože
to nevypadá nikterak efektně).

foto č.10

6)  dle mého názoru opravdu velká vychytávka, která se již nějaký ten rok využívá u cestovních strojů - například :
STX 1300 Pan - European atd.... a své opodstatněné místo do budoucna určitě najde i v našem stylu - hlavně ve
stále oblíbenější kategorii powercruiser, avšak málo naplat klasiku si budeme již snad navždy spojovat s okovaným
plexíkem (viz. foto č.8).

V závěru :
   tento článek byl napsán hlavně z toho důvodu, aby v základních rysech obeznámil s problematikou větrných štítů a poodhalil možnosti, které nabízí současný trh neboť s přílivem nových strojů stále oblíbenější kategorie powercruiser se jejich osazení na stroj (který má pro tuto kategorii obvyklé výkonové parametry) stává takřka nutností......
   Článek mnohem zajímavější o konkrétních zkušenostech - který přislíbil napsat Vladimír - bude v brzké době následovat a tak v závěru připomenu na danou chvíli jen podstatné. Ne každé plexi musí notně znamenat pohodlnější
cestování a nežli si namontovat na stroj designovou hrůzu je mnohdy lepší zvolit jiný způsob pro to - aby nás nápor větru "nesfukoval", například - vhodně doladit ergonomický trojúhelník : řidítka, sedlo a stupačky. Ovšem o tomto je již na našich stránkách zpracován poměrně obsáhlý článek a tak zde zanechám

Výpis souvisejících článků

1) Přepákování
2) Řidítka
pouze přímé odkazy 3) Sedlo
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -

 

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/vetrne/stity.php:95) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/vetrne/stity.php:95) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Rojšl Jaroslav (bluetone.cz) 25.08.2008 09:59
Byl by jste tak laskav a poslal mi e-mailovou adresu kde by jsem se dozvěděl kde a za kolik pořídit "Corbnis Trimtab" - pokoušel jsem se pomocí několika vyhledávačů a nepovedlo se mi nic. Moc děkuji.
Generál (cservis.cz) 26.08.2008 10:52
Čágo - zdroj ze kterého jsem čerpal část informací pro tento článek : http://www.corbin.com:80/fairings_hd.shtml
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser