Stabilizátor......

10.03.2016

      Pokud někomu řeknete, že máte na své mašině stabilizátor většina lidí na vás bude koukat dost nechápavě a k pochopení příliš nepomůže ani když potom dodáte stabilizátor přední vidlice. Pokud se ale kouknete na úvodní foto tohoto článku - bude již vše jasné. Této vychytávce, tedy stabilizátoru se někdy také říká třetí brýle.
     Ještě v době kdy naše stroje konstruovali vývojáři srdcem měl stabilizátor své pevně dané místo již z výroby viz. foto č.2 což je bezesporu to nejlepší co může být. Ovšem s postupem času se i naše stroje stávají čím dále tím více konzumní záležitostí a proč na stroj dávat něco co je výrobně složitější a stroj prodraží. A tak stabilizátory krom několika výjimek na dnešní produkci budete dost obtížně hledat.
   S největší pravděpodobností vás nyní napadne otázka
zda má tedy stabilizátor na přední vidlici vůbec nějaké opodstatnění potažmo přínos pro jízdní vlastnosti, když od něho výrobci upouštějí. Otázka to je vskutku na místě a zcela jistě na ní odpovím. Ovšem pojďme si tuto problematiku přiblížit trochu podrobněji a hlavně postupně.
   Zkuste se zamyslet nad tím, jak je uloženo přední kolo ve vidlici. Pomocí osy. To je jasné. Osa spojuje oba kluzáky tlumičů. které jsou dále uchyceny v brýlích a čím je vzdálenost mezi osou kola a brýlemi větší tím je přirozeně tuhost přední partie "gumovější" tedy méně stabilní. Samozřejmě tuhost ovlivní průměr kluzáků. I z tohoto důvodu se na mašiny začali osazovat obrácené vidlice čímž se dosáhlo enormního zpevnění přední části stroje. Docela určitě není
foto č.2 náhodou, že se tento obrácený systém objevil v osmdesátých foto č.3
létech u motokrosových strojů kde jsou nároky na přední vidlice extrémní. Později se začal tento systém osazovat u supersportů a v našem stylu se prvně objevil na Suzuki Maraudru. O něco později pak na Kawasaki Mean Streak viz. foto č.3
   Obrácená vidlice je bezesporu velmi komplexní řešení ovšem opět cenově výrazně dražší nežli klasická vidle. Jestliže jsem psal, že dříve stabilizátory osazoval výrobce pak také platí to, že se stali vyhledávaným doplňkem tam, kde výrobce šetřil. Nabídka byla poměrně bohatá a tak nebyl problém si tuto vychytávku dokoupit. Ovšem s tím, jak přestávala výroba určitých modelů bylo čím dál obtížnější na některé stroje stabilizátor koupit a dnes je to pro určité modely již prakticky nemožné. Takže nezbývá nic jiného nežli zapojit do akce mozkové závity, frézku a šikovné ruce, kterých je v našich končinách již jen jak pověstného šafránu - ale zatím ještě jsou
foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7
foto č.8 foto č.9 foto č.10 foto č.11
   Možností jak zkonstruovat stabilizátor je velice mnoho a designu prakticky nekonečno. Systém který vidíte zachycen na fotu č. 4 až 7 je velice náročný na výrobní přesnost. Tuto nevýhodu však kompenzuje velice snadná montáž. Ovšem, je zde ovšem. Nesmí se mu postavit do cesty blatník. Pokud ano bude výroba ještě složitější a nebo je možné zvolit pro tento případ další systém který je zachycen na fotu č. 8 až 11. Tento systém není tak náročný na přesnost výroby (jako v prvním případě) ovšem vlastní montáž na stroj je o dost komplikovanější. Zde je nutné při osazování na stroj vyndat tlumiče ze stroje a na flašky nasadit objímky.
   Myslím, že nemá valný význam zde popisovat úskalí výroby neboť kdo má výrobní možnosti jistě si poradí a kdo je nemá pro toho by bylo čtení výrobního postupu ztrátou času.
foto č.12 foto č.13 foto č.14 foto č.15
   Jak již bylo svrchu řečeno nejen systémů je celá řada, ale také design a povrchová úprava se může lišit. Jako příklad uvádím foto č. 12 kde je leštěný dural (foto není příliš kvalitní) a foto č.7Na fotu č. 13 je zachycena povrchová úprava chrom a nápis v barvě stroje. Na snímku č.16 je zachycen stabilizátor přední vidlice s deflektory (s ochranou kluzáků) což je také zajímavé a neokoukané řešení.
foto č.15
   Jen některá úskalí jenž vás mohou potkat.
   Pokud máte na stroji - lépe řečeno na flaškách přední vidlice osazené deflektory, jako je tomu například u Suzuki Boulevard S83  budete mít výrobu o moc složitější. Jednoduší a méně nákladná je cesta pořízení nových krytek prachovek bez deflektoru - viz. foto č. 14.
   Mezi stabilizátorem a další pevnou částí - například rampou přídavných světel, rolkou atd.... musí být dostatečný prostor. Pokud píši dostatečný prostor pak tím myslím plný zdvih předních tlumičů. Jestliže toto pravidlo nedodržíte bude se vám to při plném propružení o sebe třískat - což asi nechcete.
   Jak to vypadá v provozu?
   Z vlastní zkušenosti (možná dole v komentáři postupem času přibudou i další zkušenosti) mohu říct, že je to na máše nejen pěkný doplněk viz. foto č. 15, ale a to hlavně, plně funkční doplněk, jímž získává přední vidlice na tuhosti (stabilitě) a jízda se tak stává příjemnější dokonce i s (do značné míry) ojezděnými pneu.
   Přeji úspěšný jarní start a snad již brzo
AHOJ v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/stabilizator/predni_vidlice.php:86) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/stabilizator/predni_vidlice.php:86) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Candy (opera-mini.net) 10.03.2016 18:50
mam stabilizátor namontovaný již celou minulou sezonu a mohu potvrdit o dost lepší stabilitu v zatáčkách a na špatném povrchu. na podélně vyfrézované silnici drží směr bez vlnění motorky - takže za mě rozhodně +
Veverčák (upcbroadband.cz) 10.03.2016 19:08
Taky už s ním mám něco odjeto a v kombinaci se čtyřpístkem vpředu i vzadu je to paráda. Jak píše Candy platí bezezbytku, ale je tu ještě jeden důležitý jev a týká se kotouče na jedné straně viz.Introš. Síla v krutu je na jednu vidli vyšší a stabilizátor toto výrazně eliminuje. U dvoukotoučů je to vyrovnané.
Vendys (iol.cz) 15.03.2016 19:46
Na lepší se zvyká dobře, takže po pár stovkách kilometrů už určitě nic nepoznám. Ale ještě mám naštěstí zatím v paměti první výlet s namontovaným stabilizátorem a rozdíl je markantní. Introš byl v ostřejších zatáčkách výrazně jistější a jízda tím pádem podstatně příjemnější. Každopádně nejen paráda, ale jednoznačně i funkčnost.
Šerpa (tmcz.cz) 25.04.2018 20:14
Mám namontováno od pondělka, kdy jsem byl s Introšem na "Tomografu" u Generála. Tedy k dnešku jsem se stabilizátorem ujel cca 600 km. Píšu hlavně protože teď vnímám ten rozdíl, za rok mi to příjde samozřejmé. Rozhodně si troufnu více nabulit do zatáčky a to vidím, když porovnám "poserproužky" před a po. Mám ze stabilizátoru jistější pocit v náklonu. Ještě jsem nejel na horším povrchu, ale logicky - i na bicykly se montují tzv. podkovy, na přední vidlle se dokonce i zdvojují. Za mě: SUPER !!!
Tom (iol.cz) 31.08.2020 18:57
Také já se musím připojit k velmi spokojeným majitelům stabilizátoru přední vidlice na VS 1400 - mám namontováno od 20.8.2020, už několik 100 km jsem s tím ujel a rozdíl směrem k většímu jízdnímu komfortu je opravdu obrovský. Stejně jako píšou ostatní, na nerovnostech, vyjetých kolejích a v zatáčkách se motorka najednou chová mnohem stabilněji, nečekal jsem, že ta změna k lepšímu bude až tak markantní. Navíc to jako doplněk perfektně vypadá, takže já osobně jsem NADŠENÝ!!!
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser