Plexi štít - zkušenosti  

   Když psát o zkušenostech se štítem tak je třeba se na věc podívat ze všech stran. Vidím několik věcí o kterých je třeba uvažovat. Ve svých úvahách se zaměřím na cruisery a choppery, ale platí to v různé míře pro všechny motorky.
   Co zvažovat :
 
  - Estetický dojem
- Změna jízdních vlastností motorky
- Vliv na jízdní pohodlí jezdce
- Upevnění na motorku
- Údržba a čištění
- Štít ano či ne
   Estetický dojem
  Ať chcete nebo ne je štít výrazným prvkem ovlivňujícím vzhled motorky a tedy i celkový estetický dojem stroje.
   Ke cruiseru štít patří a měl by být mohutný. Dobře zvolený štít působí dojmem, že plynule navazuje na opticky těžkou spodní část motorky a protáhne stroj do výšky a motorka celkově zmohutní. Při montáži štítu na cruiser je vliv estetiky
 i pohodlí jízdy zhruba v rovnováze. Význam štítu jako estetického prvku a jeho vliv na pohodlí jízdy jsou zhruba v rovnováze.

   U klasického chopperu naopak štít obvykle působí rušivě. Stroj má lehkou stavbu a spodek postrádá mohutnost cruiseru. Také má vysoká řídítka a celková stavba motorky je relativně vzdušná. Volba velikosti a tvaru štítu je složitější a ne vždy se podaří. To je také důvodem proč štít není u chopperů tolik oblíben a vedou se diskuse zda ano či ne. Pokud si chopperák namontuje na svůj stroj štít tak to obvykle není kvůli vzhledu stroje, ale pro větší pohodlí jízdy.
   Ještě je tady poslední dobou se rozšiřující kategorie power cruiserů.. Je to kategorie strojů

Ilustrační foto

směřujících ke sportovnímu vzhledu, na ně se štít velice špatně vybírá. Velký štít vyloženě ruší, tak volbou je jen malý a nízký štít, v našem pojetí je to štítek.
   Změna jízdních vlastností motorky  
   Štít je prkno které tlačíte vzduchem před sebou a na které působí zákony aerodynamiky a nedá se tomu nijak vyhnout. Dobře namontovaný štít za sebou vytvoří vzduchový pytel ve kterém se jezdec schová.
   Vliv štítu na jízdní odpor a tedy i spotřebu není velký. Čelní plocha je sice větší než plocha i dobře živeného jezdce, ale zase tvar štítu je aerodynamicky vhodnější  a tak kolem něj proudí vzduch lépe.
   Proudění vzduchu, zejména při vyšší rychlosti, se může projevit kmitáním řízení. Není to naštěstí ale vždy. Když už se tak ale stane je zapotřebí laborovat s polohou štítu. Pomůže změna sklonu štítu ale i jeho posouvání nahoru nebo dolů.
V případě který znám pomohlo zmenšení mezery mezi spodní hranou štítu a reflektorem.   
Ilustrační foto
   Vliv mohou mít i věci namontované na řídítkách pokud se octnou v proudu vzduchu rozraženého štítem.
   Když kmitá řízení a je to určitě vlivem štítu tak hledání příčiny je vždy jen metodou pokusů a omylů. Jednodušší je hledat příčinu v aerodynamickém tunelu, ale kdo ho má???
   Když pokusy selžou je řešením montáž tlumiče. Ale je třeba si uvědomit, kmitání a jeho příčina se neodstranila, jen tlumič má takovou sílu, že kmity zmenší natolik že nejsou obtěžující. Tak tlumič jen ze zoufalství.
   Štít je potřebí nastavit tak, aby proud vzduchu za jízdy přeletěl přes jezdce a nezachytil ani přilbu. To je potom nepříjemné, hlava se třepe a je silně namáhám krk. Někdy se objeví za vyšších rychlostí nepříjemný jev – vzduchové víry za štítem, i když hlavní proud letí nad jezdcem – mohou rozkmitat hlavu s přilbou. Ale to je jev který známe i jízdy bez štítu  v jiných rychlostech a jiných frekvencích. Řešením je zase laborování s polohou štítu a nebo se s tím smířit.
   Jízdní pohodlí jezdce
   Vliv dobře zvoleného a namontovaného štítu na jízdní pohodlí je neoddiskutovatelný. Pokud nejste zarytým příznivcem větru ve vlasech (i když je na nich helma) tak štít je přínosem. Vítr netlačí na tělo a výrazně klesne síla rukou potřebná k držení se řídítek. Vítr netahá tolik za přilbu a krk je méně namáhaný. Štít zachytí mouchy a drobné kamínky. Za štítem je podtlak – bunda není vpředu stlačována ale nafukuje se. Já třeba můžu za štítem jet bez brýlí i 150
km/hod. Za štítem tolik neprší. Za štítem je o něco větší teplo.

 

   Upevnění na motorku
   Připevnění štítu na motorku je velice důležité. Ač se to nezdá, tak síly působící na štít a dál na motorku jsou značné. Štít i s upevnění jsou navíc plné vibrací a ty mohou v nepříznivém případě vést k prasklinám štítu nebo upevňovacích prvků.
   Pokud koupíte originál štít dodávaný výrobcem není o čem přemýšlet. Vše by mělo pasovat a splnit vše co od štítu očekáváme. Úprava polohy je daná možnostmi které dá upevnění. nad jen upravit výšku, o tom píšu dál.

Ilustrační foto

   U univerzálních štítů je situace jiná. Běžně jsou štíty dodávané s dvoubodovým nebo
čtyřbodovým upevněním. Tím je dáno i upevnění na motorku. Jinak je ale dobře přemýšlet kam co přišroubovat a čemu můžou držáky překážet. Tady platí třikrát měř a zkoušej než utáhneš první šroub. Díky univerzálnosti držáků je i větší variabilnost míst uchycení a konečné polohy štítu. Z mé zkušenosti – prvních 300 km jsem jezdil s nářadím v kapse a hledal jsem nejvhodnější polohu. Až jsem ji našel tak jsem ještě 2x štít snižoval abych přes něj dobře viděl.
   Několikrát jsem mluvil o úpravě výšky štítu a to je o řezání. Pro dobrou aerodynamiku je dobré montovat štít s minimální mezerou mezi ním a reflektorem. Když tomu dole překáží blinkry nebo přídavné reflektory tak je třeba do štítu vyříznout obloučky. Důležitá je ale výška štítu. To nikdy nezanedbat!!! pro velký vliv na jízdní pohodlí a bezpečnost
jízdy. Proto  tomu věnuji tomu víc místa.
Ilustrační foto
   Jde o poslední úpravu a je třeba ji udělat až je vše ostatní vyzkoušeno a vyhovuje. Pozor je  to nevratná úprava, co uřežete už nevrátíte zpět!!!  Při této úpravě jde především o výhled jezdce na silnici.
   Dívat se přímo přes plexisklo je možné, ale má to jen nevýhody – plexisklo nemá takové optické vlastnosti jako sklo, zkresluje, má menší průhlednost a po zašpinění  nebo v dešti je to ještě horší. Vůbec nejhorší je ale stav je když za jízdy a stabilizovaném posezu jezdce se ve výhledu očí objevuje horní hrana plexiskla. Je to namáhavé pro oči, výhled je unavující, velice nepříjemný a zkreslený. Ideální stav výhledu je takový kdy se díváte těsně nad štítem.
   Já výšku štítu určuji následujícím způsobem. Jedu tak jak jsem zvyklý co do rychlosti, posezu a odstupu za vozidlem před sebou. Když se za takto ustáleného stavu dívám na zadní kolo vozidla před sebou musím vidět celé kolo až na zem a nesmí se ve výhledu očí objevit hrana plexiskla. Když tam je tak změřím kolik cm mě leze do výhledu a to uříznu!!!  Nedá se to změřit když sedím a motorka nejede, je to možné jen za jízdy. Pod pojmem hrana plexiskla ve výhledu očí míním to, že hrana není v přímém pohledu očí, ale pohybuje se v dolní periferní oblasti vidění. Takto upravená výška štítu vyhovuje pro pohodlí jízdy, odkloněný proud vzduch přeletí přes jezdce a nezachytí přilbu. Když prší a chci se schovat za štít tak jen se lehce přikrčím, když potřebuji lépe vidět tak se jen trošku víc natáhnu vzhůru.
   K řezání, mělo by to být uděláno tak, aby nebylo poznat, že byl štít řezán. Původně jsem to chtěl udělat sám a přemýšlel jak na to. Nakonec jsem zajel do firmy který zpracovává plexisklo. Udělali to strojem na počkání za 10 min.
a kvalita je perfektní. Poprvé mě to stálo 50,- Kč a podruhé zadarmo. Doma bych to nikdy tak dobře a rychle neudělal.

   Údržba a čištění
   Štít se musí dost často čistit. Je to past na mouchy a hmyz, když je úroda hmyzu je štít za chvíli pořádně špinavý. K čištění je zapotřebí používat jemné prostředky a nářadí. Plexisklo je měkčí než sklo a je třeba na něj být opatrný. Na delší cesty s sebou vozím přípravek rozpouštějící hmyz a jemnou utěrku a při čištění nešetřím vodou.
   Štít  ano či ne

Ilustrační foto

To je otázka kterou nikdy nikdo nezodpoví. Záleží jen na motorkáři zda si štít na svoji motorku namontuje nebo ne. Je to jen otázkou individuelního pohledu na věc stejně jako rozhodnutí o jiných úpravách které si na motorkách hojně děláme.

Text : Vladimír

   spojení na autora článku

Foto : archiv autora    

+420 608 729282

související článek :

Větrné - aerodynamické štíty

vsazavsky

 

 

Zpět do sekce : Radíme si :  

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/plexi/stit.php:121) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/plexi/stit.php:121) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Petr Brno (karneval.cz) 14.12.2005 09:17
Chybí je dodat , že správnou údržbu štítu ukazuje fotka v sekci Vyjížďka - Zatloukání hřebíků - Další momentky - foto č 21 .
Jarda VX (starnet.cz) 14.12.2005 22:56
Dodatek k čištění a údržbě: Před mytím vzít namočenou plínku nebo ručník a natáhnout na štít zepředu. Pak po pár minutách odmočený mouchy a breberky umejt vodou se saponátem švédskou utěrkou s mikrovláknem. Po dokonalým vyčištění navoskovat autovoskem (tím samým leštím lak) a vyleštit. Schovaj se drobný škrábance a hlavně se štít ochrání před naleptáním - ty chudinky rozplácnutý breberky maj v sobě něco jako aceton. Po 5 letech vypadá štít líp než jinej za jednu sezónu. To samý platí i o štítku na přilbě. Hlavně nečistit na pumpě tím molitanem na klacku, jsou v tom vždycky kamínky.
Hans (219.56) 15.12.2005 06:37
http://www.k1400.cz/vyjizdka04/05/zatloukani/momentky/15.jpg Myslíš tohle šmirglování :)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser