Změny v registraci vozidel od 1. 1. 2015

02.12.2014

 

   Jak jsem slíbil, pokusím se popsat změny, ke kterým dojde od 1.1.2015 v oblasti registrace (či evidence – jak chcete, je to totéž) vozidel.

  -   Dosud platilo, že pokud jsem kupoval nebo prodával vozidlo, udělalo se to (pokud původní i nový majitel patřili pod stejný úřad) většinou najednou při jedné návštěvě toho úřadu. Anebo to původní majitel odhlásil (dal auto do „odhlášky“, „polopřevodu“, „převodu“) a nový majitel si auto na svém úřadu přihlásil. Pokud patřil do jiného kraje, přinesl zároveň i registr. značky k výměně. Od ledna to bude tak, že se auto na původním úřadu převede přímo na nového majitele.
   
Ten už na svůj úřad nemusí. Značky mu zůstanou původní. Na svůj úřad půjde, až bude chtít udělat jakoukoli další změnu. Příklad: kupuju auto v Praze, společně s majitelem zajdeme na tamější magistrát a auto převedeme na mě. Potřebuju k tomu velký i malý tech. průkaz, zelenou kartu, protokol o evidenční kontrole (který nově nesmí být starší než 14 dnů), na rozdíl od předchozí praxe ale nemusí být platná STK (takže se už můžou převádět i rozbitá auta). Značky mi zůstanou pražské. Na „svůj“ úřad už vůbec nemusím. Když ale budu chtít cokoli dalšího (výměna těch hnusných :-) „poškozených“ pražských značek za nové, zápis tažného zařízení či další prodej na někoho dalšího), už půjdu na svůj úřad.
   Zrovna tak, pokud auto zdědím nebo třeba vydražím v dražbě, musím si ho jít na sebe přihlásit tam, kde bylo naposled evidováno. Jediná výjimka z této zásady je, pokud je vozidlo stále evidováno na mě, ale přestěhoval jsem se do působnosti jiného úřadu – v tomto případě jdu změnu nahlásit jen na ten nový úřad.
   Převod lze taky uskutečnit na základě plné moci, ale ta už musí nově být úředně ověřená (pouze při změně vlastníka nebo provozovatele, při jiných úkonech ne). To vychází z praxe, kdy plné moci se běžně psaly na úřadě na chodbě za rohem, a dotyčný, kterého se to týkalo, to mnohdy ani nevěděl. Poplatky se zatím nemění, tzn. 800,- auto, 500,- motorka atd. Ale zato se ty poplatky budou platit při každé změně vlastníka a provozovatele.
   Zase příklad: koupím auto na leasing, zaplatím 800,-. Až leasing doplatím, tak protože se mění vlastník, zaplatím zase 800,- a teď už musím mít i evidenční kontrolu. A ještě lépe: registruju na sebe (800,-), po roce dělám tzv. zpětný leasing (zapisuju jiného vlastníka – leasingovku),  800,-. A za dva roky to doplatím a leasing končím, tak přepisuju zase na sebe. A za 800,-. A k tomu vždy evidenční kontrola.
-   O trošku jednodušší (a tentokrát i levnější) budou dovozy ze zahraničí. Co se týká dovozů ze států mimo EU, tam se nic nemění, ale to je takové minimum, že se tím nebudu zabývat. U dovozu ze států EU (mezi které se pro tyto účely počítá i Švýcarsko, Norsko, popř. ostatní státy, které sice nejsou členem EU, ale jsou smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru) platí, že pokud tam vozidlo bylo registrováno, bylo i schváleno, takže u nás se již nebude schvalovat technická způsobilost k provozu (takže ušetřím 1.500,-  nebo 2.000,- - podle toho, jestli vozidlu byla nebo nebyla udělena tzv. globální evropská homologace), ale bude se rovnou registrovat za 800,-. Takže přijdu na úřad např. s německými doklady (nebo jiným dokladem osvědčujícím tech. způsobilost, např. tzv. COC list, neboli Prohlášení o shodě ES), evidenční kontrolou a zelenou kartou a požádám o registraci. Jsem ale povinen doložit všechny údaje potřebné k vyplnění českého tech. průkazu a protože málokterý cizozemský doklad (a dokonce ani COC list) je obsahuje všechny, stejně asi budu muset na STK pro něco jako výpis tech. údajů.  Navíc, pokud předkládám doklad v cizím jazyce, musím předložit nejen originál, ale i úředně ověřený překlad.
   Nedá se úplně říct, že budeme přebírat platnost cizozemské STK, ale bude se dodržovat cyklus lhůt, které u nás platí (tzn. např. nové auto na 4 roky, dále pak po dvou letech). Takže když si přivezu z Německa auto, od jehož první registrace uplynuly 3 roky, dostanu STK na jeden rok i bez tech. prohlídky. Pokud přivezu ale auto nad 4 roky, musím nejprve na tech. prohlídku, až potom budu registrovat a dostanu nálepku o STK na dva roky. A co se týká nálepek, budou se vylepovat už jen červené. Z logiky věci vyplývá, že pokud bych neprošel emisemi, tak červenou stejně nedostanu, tak proč vylepovat tu zelenou.
- Ke změnám dochází také v oblasti vyřazování vozidel. Mění se terminologie. Co bylo dosud dočasným vyřazením (tzv. „depozit“), bude se jmenovat „vyřazení vozidla z provozu“. A „trvalé vyřazení vozidla“ se mění na „zánik vozidla“. Takže neplést. Pokud dal někdo vozidlo do depozitu před 30.6.2013, musí do 12 měsíců od účinnosti novely zákona (tzn. do 31.12.2015)  oznámit úřadu adresu místa, kde je vozidlo umístěno a účel jeho využití (sběratelské účely, dlouhodobá oprava, klec pro tchyni atd.). Pokud to neudělá, vozidlo zaniká! To oznámení musí podat i ten, kdo dal vozidlo do depozitu po 30.6.2013 a má ho tam pořád, nebo ten, kdo ho vyřadí z provozu po 1.1.2015 – s tím rozdílem, že tato vozidla po 1.1.2016 při nepodání oznámení nezaniknou, „pouze“ se jejich provozovatelé dopustí přestupku. Pozor – vozidla, která jsou v současnosti „v polopřevodu“ a nebudou do 30.6.2015 zaregistrována na konkrétního provozovatele, rovněž zaniknou. Zánik vozidla znamená, že vozidlo ze zákona ztrácí technickou způsobilost a nebude již možné jej zaregistrovat a logicky ani provozovat.
   Opět dva příklady :
  1. Děda má v garáži 50 let starou, krásnou, naleštěnou Felicii a její značky už 10 let v depozitu. Až vnouček vyroste, tak mu ji nechá. Jenže nepřijde v termínu oznámit úřadu adresu uložení vozidla a účel jeho využití. A tak mu ta krásná Felda 1.1.2016 zanikne (tady je alespoň šance postavit to potom na veteránské značky).
  1. Koupím teď od někoho rok starýho, trochu bouranýho Superba za třeba 500.000,-. Původní majitel to na  mě dá do polopřevodu. Říkám si – stejně teď nebudu jezdit, budu spravovat, tak si to přihlásím až na jaře. Do opravy vrazím dalších 100.000,- , oprava se protáhne a já přicházím registrovat až 1.7.2015. A mám smůlu a 600.000,- je v .... (však víte kde).
   Takže pozor – vozidla, která jsou teď v polopřevodu, zaregistrovat do 30.6.2015, jinak zaniknou a už to nepůjde.
-   O něco jednodušší to bude u vývozu vozidel do zahraničí. Pouze nahlásím, na koho to chci evidovat a zaplatím 450,- za výměnu značek za vývozní (místo 800,- postaru za převod). Nemusím mít plnou moc, evid. kontrolu, platnou prohlídku STK ani zelenou kartu.

   A teď k sankcím za přestupky. Zákonodárce správně předpokládal, že pokud se u vozidel dovezených ze zahraničí již nebude schvalovat technická způsobilost, logicky se nebudou vybírat ani správní poplatky za toto schvalování a dojde k citelnému výpadku v příjmech obcí (1 000 schválených vozidel ročně na celkem průměrném úřadě znamenalo příjem 1.500.000,- Kč). Proto, aby se tento výpadek alespoň částečně vyrovnal, byla nově definována celá řada přestupků, ze které je možné uložit pokutu (neoznámení změny vlastníka, neoznámení adresy a účelu vyřazeného vozidla, neoznámení zániku vozidla, neoznámení jakékoli jiné změny v registru atd. atd.). Za tyto přestupky bude možné uložit pokutu do 50.000,- Kč. V případě provozování vozidla, které nemá identifikační údaje v souladu s registrem vozidel nebo s tech. průkazem (to nemusí být jen „přeražené“ VIN, ale např. i neschválená a nezapsaná přestavba) je to dokonce pokuta do 5.000.000,- Kč. A mám takové mrazení v zádech, že se na to spousta úřadů bude chystat. Nemusí to být hned 5.000,-, ona zamrzí i jedna tisícovka. Takže hlídat si lhůty a vše hlásit včas.  

   Pokud by někdo z vás měl přidělené zvláštní registr. značky trvale manipulační, tak od 1.1.2015 končí možnost používat tyto značky při opravách vozidel (kdy se tato značka upevnila přes značku vozidlu přidělenou).
   A pro ty z vás, kdo se chystali hned začátkem roku požádat o registrační značku na přání (která by pak byla přenositelná i na další vozidla) nebo o výrobu třetí značky (pro nosiče kol na tažném zařízení) zpráva nakonec – tato možnost se novelou zákona posunuje až na začátek roku 2016 (tedy zatím).
   No - a jestli někdo z vás teď vidí poněkud rudě, moje prosba nakonec: až se někde potkáme, netlučte mě moc, já jsem to fakt nevymyslel, jen sepsal :-)
Tak ahoj na jaře
  Zdendam

Foto  : Internet

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : nezařazené

 
     

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/zivot/2013/zmeny/v_registraci.php:100) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/zivot/2013/zmeny/v_registraci.php:100) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Hanys (iol.cz) 02.12.2014 12:24
No chlape díky za informace. Vesele to není, ale mlátit tě nebudeme.
Veverčák (vodafone.cz) 02.12.2014 13:12
Zdeňku dík za info. Mňo uvidíme, ale svého pařeza už asi postavím jen na ty veteránský nebo budu holt valit do lesa na houby polma :o)
Čistič (iol.cz) 02.12.2014 15:00
veverčáku co je to polmo
Standa (uvt.cz) 02.12.2014 19:51
Super, díky. Tak šup na registr přepsat bydliště :-)
Petr Brno (upcbroadband.cz) 02.12.2014 20:01
A co se týká změn od 1.1. tak si dovolím Zdenka ještě trošku doplnit i když se to netýká přímo registrací. A zdůrazňuju, není to prdel, i když to tak vypadá, ale fakt. Protože už pár let PTP nejde udělat bez čerstvého ME, nebude se vylepovat na čísla zelená známka. Docela rozumné. Jenže ... zjistilo se, že jsou jich ještě statisíce vytištěných, tak co s nimi? To přece musí někdo zaplatit. Takže se rozhodlo, že se nebudou lepit na čísla, ale na protokol ME jako důkaz, že není falešný. V prosinci má zasednout rada vlády která rozhodne, jestli se budou lepit jen na protokol který dostane zákazník, nebo i na kopii, která zůstává na stanici ME. A když už se to lepení jednou zavede, tak se v něm bude i pokračovat. Takže až ty známky jednou dojdou, budou se lepit nový. Jiný a řádně očíslovaný. A jestli je to smrtelná rána podvodníkům, nebo pakárna na entou, to ať si každý přebere jak chce :-)))
Čistič (iol.cz) 03.12.2014 07:08
proč mě to vůbec nepřekvapuje
Franta(Volt) (176.25) 03.12.2014 10:58
Kutilové zase něco vymysleli, abychom se nenudili! Zdendame díky za info!
medved (62.237) 03.12.2014 11:12
Sakra ... takze krome namachrovanych asiatskych junior manazeru ve sluzebnich stribrnych Oktavkach, ucpavajicich kazdy patek smer z Prahy a kazde pondeli smer do Prahy na D1, budou prazakum kurvit povest i ti, kteri se sice jeste do Prahy nenasomrovali, ale koupili si auto s prazskou znackou? Chce se mi zvracet ... ;-) Diky moc za info, sice mi to misty prijde postavene na hlavu, nicmene je to rozumnejsi nez jsem cekal.
Zdendam (rychnov-city.cz) 03.12.2014 12:09
Ahoj Medvěde, pokud myslíš dobrou pověst, tak jak lze kurvit něco, co neexistuje? :-) A myslíš, že jezdit kdekoli v ČR s pražskou značkou bude výhra? Nechat si nadávat do Cajzlů? :-))) (nic ve zlým, ale nešlo tu nahrávku nesmečovat)
pepino (cservis.cz) 03.12.2014 12:22
Zdendo, díky, kuva to je počtení...něco sem mušel lousknout aj třikrát abych to čapnul....asi sem na takový koniny starej....:-)
Hardy (94.26) 03.12.2014 19:46
Co se týká pražských značek je to závist nebo zastydlej mindrák???
Hardy (94.26) 03.12.2014 19:48
Jinak super informace. Díky
Petr Brno (upcbroadband.cz) 03.12.2014 22:39
Už mě znáte jako tlamu která co na srdci, to na jazyku. Takže .... musím zareagovat. Znám z Prahy fůru úžasných lidiček. S některými jdu dokonce v pondělí v Praze na pivo a beru to jako čest, že jim já, lonťák, za to stojím. Pak jsou ale i ti druzí. A právě kvůli nim bych si nechal tu pražskou značku vyměnit. Ne proto, abych jim to nekurvil, ale proto, že bych se za ni styděl.
Hardy (94.26) 04.12.2014 05:50
Právě k vůli úžasným lidičkám by jsi si měl značku nechat. Co by tomu ale řekli ostatní rozumní brňáci.
medved (62.237) 04.12.2014 08:57
Zdendam> ja vedel ze se chytnes :-D.
Zdendam (rychnov-city.cz) 04.12.2014 09:00
Nevím, jestli ta diskuze o značkách nesklouzla někam jinam, do vážna. Já to opravdu myslel jen jako kamarádské pošťouchnutí, nechtěl jsem vyprovokovat nějakou nevraživost Pražáci versus ostatní.
Zdendam (rychnov-city.cz) 04.12.2014 09:02
Medvěd: jsem rád, že jsem tě nezklamal :-))
al (t-mobile.at) 04.12.2014 19:56
Neuveritelne! Jesteze v tom bordelu neziju a nepotrebuji tyhle buzerace prozivat! At se urednici,nebo kdo je za to zodpovedny,podivaji kousek za hranice,jak jednoduse to muze fungovat!!!!
Čistič (zelinet.cz) 06.12.2014 07:37
je to sice přeložený do lidštiny/za to díky zdendam/ ale vymejšlet to musel super kokot
Jim (poruba.net) 06.12.2014 08:44
kdyby napsali perfektní zákony, tak jsou za chvilku bez práce a nedejbože na dlažbě a to by teda nešlo, takhle mají zaděláno na další klidná léta s dobrým platem při vylepšování, o odměnách za mimořádné úsilí nemluvě, je to stejný jako s elektronikou, ta se taky musí posrat pár dní po záruce, aby bylo furt co vyrábět, takovej je dneska svět .....
luk (225.11) 06.12.2014 18:01
komu vadí pražská spz tak si ji zajde vyměnit (asi se poškodila)
Jirka (252.85) 07.12.2014 12:43
Děkuji za všechny za lidský srozumitelný výklad. K čemu teď budou trvale manipulační značky, když končí čistopisy,děkuji
Duňák (iol.cz) 08.12.2014 06:44
Kdoví jak se s tím vypořádají bazary.
Zdendam (tlapnet.cz) 08.12.2014 20:47
Jirka: manipulační značky (zelené plechové) budou sloužit k tomu samému, k čemu slouží dosud. Teď, abych je mohl použít, musím mít schválenou tech. způsobilost, tedy tzv. čistopis českého tech. průkazu. Jestliže bude platit, že dovezená vozidla tech. způsobilost mají i bez českého schvalování, můžu tyto značky použít i třeba k německým dokladům a přejet na nich do dílny, do lakovny atd. (dokud auto není zaregistrované) nebo je použít třeba při předváděcí jízdě zákazníkovi. Když si zákazník auto koupí, dostane ode mne zelenou papírovou značku, která slouží pouze k přejetí z místa prodeje do místa registrace (tedy nikoli na nedělní výlet s tchýní). Plechové manipul. značky ale po novém roce již nemůžu použít na auto, které je již registrované (což doposud šlo - při opravě tohoto auta se tato značka připevnila (třeba provázkem) přes značku vozidlu přidělenou). Tato možnost použití končí. Duňák: nadávají jako špačci. Pravděpodobně ale soustavou různě předvyplněných plných mocí. Ovšem ověřených. Pokud ale auto vykoupí a do 10 dnů nenajdou kupce, měli by registrovat přímo na bazar. Těžko ale odhadovat, jak se to vyvine, to přinese až praxe.
Jim (poruba.net) 09.12.2014 06:23
Pořád se vymýšlí jinde vymyšlené, jen aby to byla naše česká cesta. V Rakousích má známej tři auta, historického BMW, Mercedesa na neděli a Feldu pro pojížďky ve všední den. Auta mu stojí na zahradě u baráku a má jen jednu sadu čísel a platí jen jednu pojistku z toho Meďoura, protože je nejvyšší. No a jezdí s čím chce, jen přeloupne čísla. Čísla na zakázku tam nejsou problém a majitel je má nafurt. Servisy mají svoje přidělený čísla pro opravovaný auta a když s nima jedou třeba na zkušebku, přeloupnou na ně svá čísla a při případné bouračce to hradí ze své pojistky a majitel nepřichází o bonus u pojišťovny. Ta čísla jsou barevně jiná než normální. Čísla jsou majetkem státu. Auto bez čísel nepřežije venku na parkovišti ani pár dní, prostě odtahovka a šrot, žádné odtahové parkoviště, každej to ví a jedná podle toho. Jednoduché, srozumitelné a funguje to leta.
Duňák (iol.cz) 09.12.2014 06:55
dík za odpověď a komentář
Hanys (iol.cz) 10.12.2014 11:11
Jime paráda , ale proč tak jednoduše si říkají .
Muco (uvt.cz) 19.12.2014 10:02
Proč nenechají prodávajícímu jeho původní RZ. Prodám auto, nechám si původní, kupující dostane převozky. To, že značky zůstanou kupujícímu je zase výmysl těch darmožroutů. :(
Pepino (cservis.cz) 19.12.2014 10:14
..no těžko hledat logiku u těch, co tohle vymyslí,poté schválí a udělaj zákon, paragraf.....zvláště, když asi 5 let uvažují o privátních SPZ, které si pravděpodobně majitel zaplatí a asi ponechá.....:-((..divný, moc divný.
duňakodjinud (orbisnet.cz) 19.12.2014 21:47
zdarec, prosímtě slyšel jsem že se mají také zvyšovat eko daně. Bude to platit pouze pro převody uzavřené s datem po novém roce nebo také pro převody uzavřené ještě v letošním roce? Dikes
Zdendam (tlapnet.cz) 19.12.2014 23:35
Chlapci, to je jako z rádia Jerevan :-) Muco a Pepino: to, že značky zůstávají kupujícímu, není přece žádný nový výmysl kohokoli, ale praxe stará snad 50 let. Značky na přání, které majiteli zůstanou, se odkládají na 1.1.2016(zatím). Duňák: slyšel jsi špatně, eko poplatky se nezvyšují (taky zatím)
Schwejdy (203.4) 08.01.2015 18:17
Zdravím chtel jsem se zeptat jestli se toto vztahuje i na motocykly a jak mám tedy postupovat v mém případě kopil jsme motorku 10 prosince ale motorka je v depozitu od 31.10.2014 a tak se chci zeptat az roztaje snih jak mam postupovat abych si ji prihlasil mam jen velky TP a v nem je napsano ze maly tp a spz jsou zkartovany a majitel ode mne bydlí 250 km
Zdendam (rychnov-city.cz) 09.01.2015 07:51
Schwejdy: platí to pro všechna vozidla bez rozdílu. Pro tvůj případ mám málo informací. Jestli chceš, volej 723 528 261.
kuba (vodafone.cz) 16.02.2015 08:50
koupil sem auto se schořelim motorem.odtáhl sem ho domů udělal evidenčku a vše i splnou mocí poslal původnímu majiteli ať auto přepíše ale tamvyhodily protože je auo schořelé a bepojízdné(to bylo napsané v evidenčním protokolu) auto ma stk a vše potřebé i pojistku mají na to právo nebo to musí přepsat ???
Zdendam (rychnov-city.cz) 16.02.2015 11:30
Kuba: od nového roku není nutné mít při převodu platnou technickou prohlídku (navíc píšeš, že auto ji má platnou). Není rozhodující, že auto není pojízdné, mohu jej přece opravit. Pokud je to tak, jak píšeš, trval bych na převzetí žádosti o převedení vozidla. Tu žádost úřad MUSÍ přijmout, zahájí správní řízení a pak musí vydat písemné rozhodnutí včetně odůvodnění. A myslím, že by takové rozhodnutí po právní stránce těžko obhájili. Proti rozhodnutí ve správním řízení se navíc lze odvolat.
Regína (upcbroadband.cz) 29.05.2016 09:37
Zdravím. Mám dotaz. Prodávám auto. Musím mít evidenční kontrolu, když mám čerstvou technickou, na které se auto fotilo, kontrolovalo se VINko a dělaly se další úkony shodné jako u evidenčky? Děkuji
Pargi (iol.cz) 29.05.2016 18:20
Zdar. Musíš . Ahoj
zdendam (rychnov-city.cz) 30.05.2016 07:36
Zdar. Nemusíš. Ahoj Teď vážně, doplním: evidenční kontrola je součástí tech. prohlídky, takže pokud máš čerstvou tech. prohlídku, máš i evidenční kontrolu (úkony u jednotlivých prohlídek ale shodné nejsou). Nově platí, že evid. kontrola je na auto, nikoli na provozovatele, takže může být napsaná na kohokoli. Jedinou podmínkou je, aby v okamžiku převodu nebyla starší než 14 dnů.
Tomas (161.170) 02.01.2017 22:27
Zeťák mi daroval novou Fabii, na kterou má uzavřenou smlouvu o povinném ručení. Provedl jsem změnu registrace na sebe a vzal si od něho zelenou kartu, která je na jeho jméno. Platí to pojištění i pro mne? Po dotazu u pojišťovny mi řekli, že on musí pojištění zrušit a já nové uzavřít. Mají pravdu?? Darovací smlouvu jsme nepodepsali. Je změna registrace současně i změnou vlastníka??
Jim (poruba.net) 03.01.2017 08:04
Řekl bych, že je to na vás. Jen při případné zaviněné havárce přichází zeťák o bonusy. Já například mám na sebe registrováno auto, jezdí s ním mladej. Já jsem zrušil pojistku a mladej si ji uzavřel na sebe, i když je auto registrováno na mě. To vše na doporučení pojišťovacího agenta, dokonce mu "naklonovali" i moje slevové bonusy.
Jim (poruba.net) 03.01.2017 08:09
Ještě bych dodal, že pojišťovák má z nové smouvy bonusy. Jestli větérek nefouká otamtaď.
Veverčák (upcbroadband.cz) 03.01.2017 22:27
No nevím, ale při převodu na nového vlastníka vždy vyžadovali i již uzavřené pov.ruč. na nového vlastníka a bez toho vozidlo nepřevedli. Jinak se domnívám, že zánikem předmětu pojištění na vlastníka v poj.smlouvě uvedeného, automaticky zaniká i pojistná smlouva, když už dotyčný není vlastníkem. Zároveň by měl smlouvu zrušit, vrátit zel.kartu atd. a pojišťovna pak vrací poměrnou část za nevyčerpané poj.období. Jiné to asi je jen při zápisu nového provozovatele, ale původní majitel zůstává nezměněn. Tak jak to je Zděndo?
zdendam (rychnov-city.cz) 04.01.2017 08:22
citace ze zák. (č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti): (1) Pojištění odpovědnosti podle tohoto zákona zaniká a) dnem, kdy pojistník, jeho dědic, právní nástupce nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka, oznámil pojistiteli změnu vlastníka tuzemského vozidla, (2) Pojistník je povinen bez zbytečného odkladu oznámit pojistiteli skutečnosti uvedené v odstavci 1 písm. a). Z toho vyplývá, že se změnou vlastníka by se měla (vlastně podle zákona musí) ukončit pojistná smlouva a uzavřít nová. Je to i praktické z hlediska bonusů, malusů, popotahování v případě pojistné události atd. Je i možné, že v případě pojistné události by se pojišťovna zdráhala plnit s tím, že vlastně nedodržením zákona (neuzavřením nové smlouvy) jí tato povinnost nevznikla. Ale to je spíš otázka na pojišťováka než na mě. Z hlediska registrace se (dle zák. č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel) na změnu provozovatele hledí obdobně jako na změnu vlastníka, takže zelená karta se předkládá při každém převodu, ať už se mění vlastník, provozovatele nebo oba. Je pravda, že některé úřady vyžadují zelenou kartu na nového vlastníka (provozovatele), ale nemá to oporu v zákoně. Měla by stačit platná zelená karta, ať už na nového nebo na původního. A abych vám to ještě trochu zamotal :-) tak vlastník podle registru vozidel není totéž co vlastník podle občanského zákoníku. Zde se jedná o tzv. registrovaného vlastníka, který s tím skutečným vlastníkem nemusí být totožný. Ale to je už spíš na osobní "školení" než na příspěvek zde.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser