Jaké to je v jiném stylu aneb Suzuki XF 650 Freewind

27.12.2009

 

   Povídání o enduru k nám na stránky asi nepatří . Když už jsem ale o tom psal jednou a nikdo jste mě za to nesprdl , tak proč to nezkusit podruhé . Potřebuju se zase nějak vykecat, nevím o čem , tak alespoň takhle . Třeba mě to zase projde a nikdo mě za to nenadáte . Možná by to mohlo někoho , ať už z jakéhokoliv důvodu zajímat.

     Z  tady - KLIK - uvedených důvodů jsem strávil dvě sezony , kromě mého křižníku i s velmi sympatickou motorečkou , Yamahou TW 125 . Celkem 6000 km za ty dva roky na takovém prdifuku , svědčí o tom , že jsem na ni sedal rád . Byl jsem dokonce hrdý na to , že Vladimír ji po svezení pochválil slovy : A jede i do kopce . Kašlal jsem na to , že mi byla malá , nebo spíš naopak , já na ni velký . Byla fajn a měl jsem ji rád . Těch 120 kilo mrtvé váhy jsem pokládal do zatáček jak za
mlada . Měla jen jednu vadu , byla pomalá , 85 byl strop . Nepotřebuju lítat 170 , ale jedu li ráno po cestě do práce , 15 km mimo Brno v souvislé koloně tam a ta stejná kolona jede i zpět a obě jedou 100 , čuměl jsem furt do špíglu a čekal , kdo mě zezadu sejme . Dost nepříjemný pocit který bohužel kazil radost z jízdy . A tak jsem se ze strachu o sebe začal zajímat o něco , co bude svou rychlostí stačit běžnému provozu . Můj původní záměr , vyměnit Téwéčko za nějakou 250 až 350ku odešel vniveč , když jsem na mobile a motoscoutu zjistil , že jsou dražší jak stejně stará šestikila . Mluvím samozřejmě o tom , co se nazývá enduro nebo cestovní enduro . I když výraz cestovní enduro považuju za termín idiotský , je bohužel vžitý . Kriteria pro výběr byla . Líbí , nelíbí , cena a z , v článku uvedených důvodů , váha . To vše odsunulo na druhou kolej dočasného favorita Aprilku Pegaso , 180 kilo (navíc přece jenom Taloš) a vyhrál , na rozdíl od dvoulampovky vodníka Aprilie , vzduchem  chlazený jednobuch Suzuki XF 650 Freewind . Sice o jeden válec míň , ale stejný obsah , stejných 48 koní a hlavně , o 20 kilo lehčí . Motorka vznikla jako přímý konkurent BMW F650 překopáním úspěšného Déerka , tedy DR 650 s údajně nezničitelným motorem , do civilnější verze . O dva palce se zmenšilo přední kolo a upravil se vzhled , aby to nevypadalo že jeho doména je jen polňačka.
   Jako na zavolanou se objevil v Mnichově jeden fešák za polovinu toho , za co se to prodává u nás . Hurá ! Jenže bohužel , byl konec listopadu. A tak jsem dlouhé 4 měsíce chodil kolem něčeho , na co jsem se těšil až to vyzkouším , ale co mi bylo díky zapráskaným bílým kalamitkám a odporným číslům na digitálním teploměru 4 měsíce k ničemu . Hrozná doba , ale dočkal jsem se . První teplejší víkend a 550 kiláků . A díky tomu , že vystrčit před barák Freewinda mně dá podstatně méně práce než vystrčit Intrudera , naskakování kilometrů pokračovalo a dnes , po 6000 km si troufnu tvrdit , že znám Freewinda stejně jako svý boty . Takže , jaký je a jak se jezdí s motorkou , kterou díky stylu asi většina z nás , a já dodávám naprosto neprávem , zavrhuje ?
foto č.01 foto č.02 foto č.03 foto č.04 foto č.05 foto č.06
01 - Freewind se hrdě hlásí ke svému jménu 04 - Tohle seskupení součástek prý vydrží opravdu hodně
02 - i ke svému obsahu 05 - Některé verze se dodávaly s prostornou Givinou
03 - Netradiční přístrojový panel 06 - Tato brzda opravdu umí
   To první podle čeho asi všichni hodnotíme je vzhled . XFko je takové , jaké je . Někomu se líbit bude , někomu možná ne . To je ale problém dotyčného a ne můj . Mě se prostě líbí , jinak bych to nekoupil . Díky dopředu protaženým a dozadu se zvedajícím plastům kolem nádrže nevypadá jako klasické cestovní enduro . Řekl bych , že je to tak trochu šmrnclý naháčem a amíci - klikni zde - to dokonce řadí do kategorie Road Bike.  Jsou to fakt blbouni .

   Aby se daly zhodnotit další vlastnosti , musíme si na motorku nejprve sednout . Sedlo je sice výš než jsme zvyklí , ale nasedá se docela pohodlně , i když věřím že menší postavy mohou mít problém a musí si po usednutí stoupnout na špičky . Nejedná se ale o žádný extrém jako u klasických endur , kde si musím stoupnout na špičky i já . Já jsem však narazil na první věc ze dvou která by , alespoň pro mě , mohla být na XFku lepší . A to problém přesně opačný i když jsem to samozřejmě zjistil až po pár kilácích . Díky mým 191 cm a logické absenci předkopů bych potřeboval ten prohnutý gajblík v sedle do kterého se odkládá prdel , posunout o pár cenťáků dozadu . Seřizovatelné sedačky , na rozdíl od aut , na motorce bohužel ještě nikdo nevymyslel.

   První věc , na kterou se po usednutí asi každý podívá , jsou budíky . Ty ale Freewind nemá . Má totiž LEDkovou obrazovku , ještě širší formát než módní 16:9 , nahoře dobře čitelný čárkový otáčkoměr , vpravo stejný palivoměr a uprostřed velký digitální rychloměr . Velikostí čísel , frekvencí s jakou reaguje na změnu rychlosti a svou přesností (porovnáno s GPS ) je vynikající

   Motor . Trochu malé překvapení . U čtyřdobého jednoválce by asi každý čekal nízkootáčkový režim s nejvyšším krouťákem někde pár otáček nad volnoběhem a nejvyšší výkon ještě o další kousek dál . Jenže už to , že volnoběh motá skoro 1 500 , dává tušit že tomu bude spíš naopak . Že to bude místo buch buch buch , spíš vrrrr. Naštěstí to ale není bzzzz jak u nějaké Valkýrky . A toto tušení potvrzuje fakt , že červené pole otáčkoměru začíná až na osmi tisících . Motor se zkrátka rád točí , pod 3000 se mu to vůbec nelíbí a dovede za takový pokus i krutě trestat . Chceme li se po dobrzdění třeba otočit a neodřadíme až na jedničku , tak nám po puštění spojky ( většinou už s rejdem a v náklonu ) motor to zadní kolo nemilosrdně zastaví . Jak to dopadne záleží pak už jen a jen na tom , jak jsme šikovní . Já už jsem byl šikovný 2 x . Akceptujeme li ale tuto vlastnost , tak se nám motor již od těch tří tisíc odměňuje opravdu slušným zátahem .

   Spojka . I když lanková , tak síla na páčku , tuhost , nedovedu si představit nic dokonalejšího . Kéž by stejné vlastnosti měla i spojka Véelka .
   Převodovka . Tady jsme , po tom sedadle , u druhé věci kterou bych Freewindu vytknul. Je dobře odstupňovaná , perfektně řadí , snadno se hledá neutrál , ale bohužel , chybí šestka . Její absence mi ovšem nebrání ji stále řadit . I teď , po těch najetých šestitisících . Při stovce na pětku motor točí 5000 a to mi připadá opravdu hodně . Přitom výkonu dodává motor dostatek a tak by motorce ta šestka opravdu slušela . Slyšel jsem ale , že tento nedostatek mají i všechny ostatní motorky této kategorie . Smířil jsem se tedy s tím , že počet výbuchů v jednoválci je při 5000 stejný jako u V twinu při 2500 , což je hodnota kterou při stejné rychlosti používá moje Véelko , tak snad s tím museli Japonci při konstrukci nějak počítat a udělat to tak , aby se to v tom motoru brzo neošoupalo . Mám s tím ale problém opačný . Když pak přesednu na Intrudera a rozjedu čtyřku třeba na 120 , vůbec mě pak nenapadne šlápnout na to tou levou nohou ještě jednou .
   Brzdy . Vpředu kotouč , vzadu kotouč . A i když je vpředu asi vzhledem k váze motorky a maximálce ( 165 ) jen jeden , tak čtyřpístek odvádí úžasnou práci . I to je jeden z důvodů , ne li ten hlavní , proč se na této motorce cítím mnohem bezpečněji .
foto č.07 foto č.08 foto č09 foto č.10 foto č.11 foto č.12
07 - Spolehnout se můžu i na tento malý kotouč 10 - Spínací skříňka zamyká i řízení
08 - Sériová Metzelerka je rozhodně lepší na silnici 11 - Miniblinkry -  jediné čím se moje XFko liší od originál .
09 - Kryt motoru . Škrtl jsem s ním jen na schodech 12 - Kdyby mě motorka nepadla - nebylo by to odřený
   Spolehlivost . Těžko hodnotit po šesti tisících , ale jsou li najety od stavu tachometru 34 000 tak snad i to málo o něčem napovídá. Náklady na opravy , nula. Dokonce se nepovolil ani jeden šroubek, který by bylo potřeba dotáhnout. Vlastně - kecám. Kupoval jsem páčku brzdy a páčku spojky. To ale proto, protože mi motorka třikrát spadla. Jednou vlevo, dvakrát vpravo. Jednou se mnou, dvakrát beze mě. Jedna páčka v Bikers Crownu za 112 Ká . Sranda .
   Pohodlí . Samozřejmě nemůžu srovnávat relativně úzké sedlo Freewinda s luxusním fotelem Véelka , ale vzhledem k určení a předpokládanému používání motorky je myslím víc než dostačující . Šířka řídítek , jejich sklon , umístění stupaček , ovládání přepínačů , vše tak jak má být . Dal jsem s tím i 350 za den a přiznávám , že to byl pro moji prcku , zvyklou na Intruderácký křeslo , asi strop . Větší problém mi ale dělaly tzv rozevřená řídítka . Jsou rozhodně lepší pro ovládání motorky , ale bohužel to není pohodlné na delší cestování . Zkrátka , po těch kilácích dost bolely ručičky v zápěstí . Já , zvyklý na pořádný plexištít před xichtem , mám ale ten problém , že nad stovku už to začíná dost foukat . Do prsou , do helmy , všude . S věkem asi rostou nároky na pohodlí. Když mi to ale začne vadit , řeším to tak , že se na chvíli rozjedu na 150 a pak se mi zdá , že v tom mém cestovním kile je úplný bezvětří
   Spotřeba . Vzhledem k tomu , že Freewind stále vybízí k tomu , aby si člověk vychutnal to co dovede , třeba stovku za 4 a půl , snažím se mu vyhovět . Přesto jsem se ještě nedostal přes 4,6 . Kochačka na Véelku přijde mnohem dráž . Při 18,5 litrové nádrži vychází dojezd přes 400 kilometrů . 2x tolik než na VL . Tam mám po dvou stech od pumpy panickou hrůzu z toho , že budu tlačit . Přičemž výraz panickou nevychází od slova panic , ale od slova panika .
   Jízdní vlastnosti . Na dálnici je asi nejlepší supersport , ale zkuste se na něm proplétat ucpaným městem . Do zatáček je možná nejlepší nějaký naháč , ale zkuste ho prohnat po polňačce . Do města je asi nejlepší skútr , ale najeďte s ním na rovnou silnici . Asi v žádném režimu nebude Freewind nejlepší . Troufnu si ale říct , že vždy a na všem bude druhý . Snad jen , kromě té odporné dálnice . Tam se díky absenci té šestky nevleze ani do Top Ten . Sečtu li ale body z jednotlivých režimů , bude určitě vítěz . Jinak řečeno , je to motorka, která se po silnici úžasně vodí a je udělaná pro radost z jízdy . Ve městě , na okresce , na asfaltu , na kostkách , na polňačce , na rovným i na
hrbatým. Potkám li v rychle projížděné zatáčce nějaké nečekané nerovnosti, motorka mi vždy nahlásí : buď v klidu, to zvládnem. A slib dodrží . Hrby si přebere sama a mně tím nezatěžuje. Asi vzhledem k věku už neriskuji . Ale na projetí mezi auty jedoucími po hlavní, nebo zařazení se mezi ně , mi stačí ani ne poloviční mezera , než kdybych jel s Véelkem a rozhodně se při tom necítím že bych dělal něco , co bych neměl. A takový pocit bezpečí dává Freewind stále, pořád a dokonce i furt . Přesednu li na něj z té třiapůlmetrákové mrchy , mám pocit že letím. Jako Caprio a Kate Winslet v Titanicu. Mám pocit že jedu na něčem, co pode mnou ani není. Bohužel , má to i druhou stránku . Přesednu li opačně , je pro mě pár prvních kilometrů těžký

boj . Boj s váhou , ovladatelností , s jízdními vlastnostmi a o brzdách ani nemluvím . Ani to

foto č.13

pohodlí si pak nestačím vychutnat. Foto č.13 - další výhoda Freewinda . Občas mi ho umyje a naleští kamarád
   A závěr ? Kdybych byl placen od řádku jako nějací novináři , vyzdvihoval bych tady asi teď už napsané a i další Freewindovy kladné vlastnosti . Protože to ale píšu zadarmo , omezím se na ty špatné aby to bylo kratší . Motorce chybí šestka a mě pár cenťáků naopak přebývá . Takže asi největší chybou XF 650 je , že to není ani chopper a ani cruiser . Kromě pohodlí na delší štrece a té dálnice je totiž lepší ve všem . Freewinda jsem kupoval s tím , že kupuji něco jako rychlejší Téwéčko . Koupil jsem ale mnohem , mnohem víc . Takhle utracený peníze , mě mrzet opravdu nemusí . A pošilhávám li po Hondě Deauville , tak ta Freewinda ( a samozřejmě ani VL 1500 ) určitě nenahradí . Ten prostě doma zůstane .
   Takže na jaře někde ahoj - Petr Brno
 

   spojení na autora článku

Foto : Petr Brno + Víťa  

+420 604 200 888

petruder

Zpět do sekce : napsal Život  

           

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/zivot/2010/XF_650/enduro.php:88) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/zivot/2010/XF_650/enduro.php:88) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Koprda (123.10) 27.12.2009 16:36
ještě že jsi Petř své výhružky na foru nemyslel vážně :-) jinak moc díky za zpestření vánočního nicnedělání,zase jsem si rozšířil obzor vědomostí :-)
Candy (sloane.cz) 27.12.2009 16:41
Ahoj Petře, sice zustanu věrný VS ale čtení je to pěkné. Jen tak dál at' je na zimu co číst.
Pargi (gov.cz) 27.12.2009 17:38
Vždy rád čtu články o motkách . A tento je napsán poutavěji něž recenze v mot.časopisech.Takže Petře díky za článek a jen víc takových. Čau.Já o této motorce moc nevěděl. O BMW F 650 něco málo vím , byl jsem se dvěma na Ukrajině. Dost měli v dešti problémy,ale na článek to asi není.
Rimmerak (48.102) 27.12.2009 20:43
Skvěle napsáno a souhlasím, je to skvělej bike a ikdyž si někdy koupím něco cestovatelskýho, větěšího a silnějšího, freewind zůstane doma. Je to mazel, funbike.
Bady (blue4.cz) 28.12.2009 09:11
pěknej článek Petře,zima je dlouhá tak nahoď ještě něco ze svého "šuplíku". Hezky se to čte. :-)
libra-mira (iol.cz) 28.12.2009 11:50
to je dost žes přestals trucovat-na jaře ahooooooj
Kouťas (ktkadan.cz) 28.12.2009 16:36
Jejda, to bylo počteníčko! Díky Péťo a ať nám ta zima rychle uteče a pak... !!!
Vatek (internetbox.cz) 28.12.2009 18:36
Přečteno jedním dechem.Jojo umíš to podat Peťane.Akorát tam chybělo, čím se Freewind zamyká. Ahoooj kamaráde.
šimi (oslavany.net) 28.12.2009 18:42
Pěknej článek Petře.Až budu starší,tak si taky pořídím něco většího,pohodlnějšího a silnějšího.Freewinda se ale jen tak nevzdám.Dá se s ním jezdit všude.Žádná cesta ani ta polní mu nevadí a to je hlavní důvod proč jsem si ji pořídil.Tady můžete zkouknout co s ní někdy provádím:http://www.youtube.com/watch?v=YkM8V1LuogU Přeji Vám všem "brzké přežití"zimy a dobrý start do nové jednostopé sezóny.
Horachlap (iol.cz) 28.12.2009 22:49
No co říct - sna jedině ....TransAlp je LEPŠÍ...... A mám puntík jak vyšitej.
Horachlap (iol.cz) 28.12.2009 22:49
No co říct - sna jedině ....TransAlp je LEPŠÍ...... A mám puntík jak vyšitej.
Vendys (cox.net) 29.12.2009 03:01
Peťane, fakt perfektní počteníčko. Naladil jsi mě tak, že být stejně mladej jako ty, zkusím to snad taky...
Vorel (eurotel.cz) 29.12.2009 07:31
Petře, pořád doufám, že se mi to malé přání v podobě endurka vyplní a teď jsi mne tedy pěkně nahlodal... :-)
Honza PF (necoss.net) 30.12.2009 14:25
Jak již zde bylo řečeno,moc hezky napsané a jen víc tak parádního čtení!!!
Komča (tmcz.cz) 30.12.2009 14:55
Taky vlastním Freewinda a taky moc chválím. Jel jsem s ním a s přítelkyní do Barcelony po týdnu, co jsem ho koupil. A to mluví za vše!! S motorkou co neznáte jsem neměl problém a naopak mě každým dnem překvapila. Nebyla uvedena cena! Takže okolo 50 000Kč a 5l/100 v plném osazení.
Komča (tmcz.cz) 30.12.2009 15:23
Ještě můžu pochválit to, že moje holka, která nikdy neřídila motorku, ji zvládla řídit a po třetím tréninku už se rozjíždí - jede - zastaví :-) No myslím, že s VL1500 by to nešlo :-D
Nodzi (poda.cz) 03.01.2010 11:49
Styl to nemá, tím pádem ani duši, barva je zrozená pro srp a kladivo, ani já ani moje holka na tom dozajista nikdy jezdit nebudem. Když to ale kamarádavi dělá radost nic nenamítám - klidně mu ji zase přeleštím.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser