Zakončení flašek .......

30.01.2008

     Pokud se říká : auto dělají kola, pak u mašin toto platí bezezbytku - obzvláště pak v našem stylu,
     Ovšem kola se vnímají jako celek a pokud není tento celek kompletně oku lahodící pak i samotná kola na celkovém vjemu stroje příliš kladných bobů nepřidají.
     O některých detailech přímo spojených s designem kol (brzdové hadičky, brzdiče, kotouče, kultura výpletu kol..) bylo na několika místech (v článcích zde umístěných) již hovořeno a po pravdě - aniž bych se chtěl jakkoli chvástat, byl jsem se svými koly poměrně spokojen viz. úvodní foto.
     Jenže ne nadarmo se říká : nejhorší co může motorkáře potkat je - když již nemá na svém stroji co vylepšovat. Přestože - nebo možná lépe řečeno právě proto že - jsem  se do tohoto stádia ještě zdaleka nedostal bylo mi zcela 
jasné (po ukončení příprava k jarnímu vyjeté kdy jsem se soustředila především na technickou část stroje), že by
si ta moje holka ještě něco málo "nového kabátu" zasloužila a jak jí tak "sjíždím" očima od řidítek ke kolům najednou se můj pohled zadrhl na zakončení flašek.

   Zakončení flašek - co to hrome je, řeknou si možná mnozí. Jedná se o spodní části tlumičů které mnozí motorkáři říkají kluzáky. Já jsem přesvědčen, že to není správný výraz neboť tato spodní část tlumičů se vlastně nepohybuje. V dílenské terminologii se mezi zkušenými mechaniky tato část předních tlumičů slangem nazývá  - flašky. U tohoto výrazu - flašky - tedy zůstaneme i v našem dnešním článku neboť ať tento díl kdokoli nazývá jakkoli myslím si, že 
z přiloženého fota č.1 již každý ví o které části předních tlumičů budeme hovořit

foto č.1

   Ale vraťme se k tématu článku. Jak jsem řekl - můj pohled zadrhl na zakončení flašek které vypadají jak "ustřižené kecky" (doufám že mladí čitatelé tohoto článku vědí co se za bolševika pod slovem kecky skrývalo - pokud ne těžko budou chápat)  tedy tak jako když tomu něco chybí - něco, ale co?
   Je pravdou to, že pokud vám něco chybí pak jste to již dříve měli nebo alespoň viděli a tak jsem zapátral ve své paměti, prošel pár obrázků staveb a již mi bilo jasné co hledám.
   Kvalitní zakončení flašek není až tak běžné a v konfekci - sériové provedení strojů se

originál NOVÉ kolo

prakticky nevyskytuje ovšem zase to není věc kterou by si člověk nemohl dopřát obzvlášt
pak pokud již neví co roupama dělat
   Cest jak si zakončení flašek pořídit je poměrně mnoho - nákupu od  fy. která se zabývá úpravami strojů (je jich celá řada) přes aukce na EBAY až po "samovýrobu" což je případ popsaný v dnešním článku.
   Abych ale hned v úvodu našeho povídání nedělal někomu falešné iluze - pak musím upozornit, že "samovýroba" vyžaduje velice solidní technické zázemí. Přirozeně nechá se jít také cestou méně složitou

nežli tou kterou vám přiblížím, ale o té si povíme později.

foto č.2 foto č.3
   Předně je dobré tuto akci spojit s výměn simerinků a tlumičového oleje - klikni zde -  (není podmínkou, ale vše se bude dělat snadněji). Jestliže máte tedy již tlumiče rozebrané je nutné flašky v jejich konce osoustružit tak, aby jejich osoustružený vnější průměr - viz. foto č.2 pozic A odpovídal vnitřnímu průměru zakončení - viz. foto č.3 pozic a
Pracujte skutečně přesně neboť přesah ani vůle není žádoucí. Kromě průměru je velmi důležité dodržet délku soustružení - viz. foto č.2 pozic B Pokud nebudete pracovat zcela přesně výsledný efekt nebude dobrý (vznikne nežádoucí "spára" mezi zakončením a flaškou).
   Jak zakončení na flašky uchytit je rovněž ze snímků č.3 + č.4 zřejmé a tak pouze připomenu, že použité M5 imbus

šrouby je nutné rovněž správně polohovat. Obzvláště pak ten na levé flašce by se vám nestalo to - že se "potká" se zajišťovacím  šroubem osy předního kola (imbus šroub M6)

   Takto spasované zakončení s flaškami - viz. foto č.5 je více nežli žádoucí zaleštit do jedné roviny  - viz. foto č.6

foto č.4

   Je asi zbytečné připomínat, že je vhodné

foto č.5 foto č.6
pro kompletaci tlumičů - klikni zde - a finální osazení na stroj vyleštěné plochy vhodným způsobem ochránit proti nechtěnému poškrábání a tak v závěru této části našeho článku již jen zařadím foto pořízené po kompletním osazen.
   Zde popsaná varianta zakončení flašek předních tlumičů je sice nejčistějším řešením avšak nikoli jediným . Existuje také výrobně o mnoho jednodušší varianta - osadit zakončení flašek přímo na stávající průměr. Tedy flašky se nemusí soustružit. Ovšem zde již vzniká viditelný přechod který se však nechá do značné míry potlačit zkosením - viz. foto č.7
  Podstatně horší je při této variantě ta skutečnost, že flašky jako takové jsou dost nepřesný odlitek a tak napasovat na ně zakončení není rovněž jednoduchá záležitost a mnohdy "díky" elipsovému tvaru odlitku vzniká mezi zakončením a tělem flašky dost velká - neefektní mezera.   

foto č.7

   To - že zakončení flašek lze aplikovat na většinu strojů v našem stylu nemá cenu zdůrazňovat a tak asi další dilema vedle již řečeného (jakou variantu) bude zvážit vlastní tvar tohoto zakončení. Záměrně jsem zařadil foto č.7 kde je
vidět další možný tvar. Bude tedy záležet pouze na tom zda kupujete hotový "polotovar" (tam je tvar většinou daný) nebo zda se do všeho pustíte ("samovýroba"). V obou případech by jste však měli brát na zřetel nejen ostatní tvary doplňků které již na stroji máte namontované, ale také styl vašeho stroje.
   Pokud si na choppra osadíte mohutné zakončení které navíc průměrově přečnívající flašky nebude to ono, ale když toto zakončení bude splývat a pohledově tak flašky prodlouží získáte při pohledovém vjemu efekt podkopnuté vidlice - viz. foto č.8 neboli za relativně únosný
peníz poměrně dost muziky

foto č.8

   Jestliže bude dělat tuto montáž na stroj stylu cruiser pak je naopak vhodné zvolit druhou variantu řekněme jakéhosi "návleku" který tuto partii nejen prodlouží ale také zmohutní. Vlastní tvary pak již budou záležet na kreativitě každého jednoho z vás a v tom je ten náš styl nádherný.
   Detail - detail a zase detail :
   využiji dnešního článku k zařazení několika málo fotek dalších detailů kterými můžete svůj stroj výrazně odlišit od konfekce.
   Jedním z dost výrazných designových prvků výfuků je přechod od svodů (kolen) do vlastních výfuků (koncovek) Netvrdím že všechny stroje, ale některé jako například
foto č.9 foto č.10 VS 1400 nemají tento přechod příliš ladný - viz. foto č.9. Přitom stačí použít jinou
vhodněji tvarovanou krytku a tento přechod již vypadá daleko lépe - viz. foto č.10
   Dalším dílem který rozhodně stojí za naši pozornost je táhlo řazení - viz. foto č.11  (originální táhlo VS 1400 přitom patří k těm solidnějším). U některých strojů bývá táhlo řazení nejen velmi nepěkné, ale po čase také problémově funkční (mnohdy "tyčka" o průměru pouhých 6 až 8mm). Naproti tomu táhlo řadičky zhotovené z pořádné masy materiálu zaručuje jeho dlouholetou stabilitu (bezproblémovou funkčnost) ale také
prostor pro ztvárnění vašeho nápadu - viz. foto č.12 foto č.11 foto č.12
   Je toho ještě opravdu mnoho čím svůj stroj můžete odlišit od konfekčního provedení, ale o tom si (vzhledem k pokročilé době) povíme někdy příště. V závěru tedy pouze připomenu - že nafocené (v článku použité) díly lze aplikovat na většině strojů v našem stylu a tak tedy doufám, že dnes zařazený článek bude pro mnohé
z vás inspirací
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
Standa (paskov.cz) 30.01.2008 08:12
Jestliže máte tedy již tlumiče rozebrané je nutné flašky v jejich konce osoustružit tak, aby jejich osoustružený vnější průměr - viz. foto č.2 pozic a odpovídal vnitřnímu průměru zakončení - viz. foto č.3 pozic A. Mirku daný text, neodpovídá obrázkům : jsou naopak.
Generál (cservis.cz) 30.01.2008 09:02
To - Standa : je to jak píšeš, tedy obrázky byli navzájem prohozené - díkes za upozornění. Opraveno ;-)
jméno: | devět a dvě: | poznámka:

nevyplňovat:
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser