Malý pomocník velkého významu.

   
   Je neoddiskutovatelným faktem, že teploměr olejové náplně má své opodstatnění i když dodnes není sériově osazován. Přesto, dnes již málo koho překvapí, pokud uvidí na tvé "máše" místo měrky olejové náplně teploměr. Tento praktický doplněk se stal  v krátké době po zařazení do katalogu velmi žádaným pomocníkem při cestování v "letním šílenství" avšak pro mnohé otevřel celou řadu otázek. Je možné, že následující řádky napomohou některé zodpovědět.

   Proč jej koupit ?  Zkuste se zamyslet, po čem sáhnete nebudete li se cítit v té nejlepší tělesné kondici, nebo chcete - li  "ve své kůži". Nojo - no, již to slyším : po RUMu, Fernetu, Becherovce .........  tato "léčebná kůra" však ne vždy bývá úspěšná a tak dříve nebo později stejně dojde na jednu z nejstarších a zároveň nejspolehlivějších prověrek tělesné schránky pomocí teploměru. Ten nám naprosto přesně odhalí, pokud se v těle děje něco, co by se dít nemělo. V přímé úměře navýšení teploty od normálu pak buď pokračujeme v RUMové sebedestrukci nebo vyhledáme odbornou pomoc. Proto teploměr olejové náplně motocyklu lze s trochou nadsázky nazvat policajtem "zdravého" chodu motoru. Neboť pokud se v motoru děje jakákoli nepravost - bezesporu se to projeví v navýšení teploty olejové lázně a mi máme možnost včas zareagovat a nechat opravit příčinu dřív než dojde k nevratnému poškození agregátu. Nutno však podotknout, že ne vždy nebezpečné zvýšení teploty olejové lázně musí nutně znamenat poruchu motoru. Právě v nejparnějších dnech a obzvláště u vzduchem nebo vzduchem a olejem chlazených motorů může velice snadno dojít k přehřátí celého agregátu a to obzvláště tehdy popojíždíme - li v

koloně vozidel, čímž je takřka úplně eliminován přísun chladného vzduchu na žebra válců. Potažmo tak dojde k přehřátí a v některých případech i k znehodnocení olejové náplně, což může vinou ztráty mazacích schopností oleje způsobit velmi závažné poškození motoru. Máme li však osazeného "policajta" pak jsme v dostatečném předstihu s poměrně velkou přesností informováni o tomto faktu a krátká přestávka v jízdě prospěje nejen celému agregátu, ale i nám.

   Jaký je nejlepší ?   Na tuto otázku se bude odpověď hledat těžko. Dá se říct, že po  stránce kvality jsou běžně nabízené teploměry na stejné, dost spolehlivé, úrovni. Rovněž cenově je nabídka hodně vyrovnaná - zde bude hrát roli pouze u jakého prodejce nákup zrealizujete. Proto při výběru bude jednu z hlavních roli hrát design. Teploměry jsou dodávány převážně ve dvou zcela odlišných konstrukčních řešení. 1) Teploměr nahrazující nalévající zátku oleje, případně nahrazující zároveň i olejovou  měrku. Toto řešení je nenáročný na montáž a kontrola hladiny oleje ( v případě spojení  teploměru s měrkou) je velmi snadná. U některých modelů motocyklů (například Drag  Star) však lze tomuto řešení vytknout špatné "čtení" údajů za jízdy. 2) Teploměry s  prodlouženou "sondou" tuto nevýhodu zcela eliminují, neboť ciferník teploměru je  možné umístit přímo do zorného pole řidiče. Velkým handicapem tohoto řešení však  bude nejen poměrně obtížnější montáž a špatná manipulace při dolévání nebo kontrole oleje, ale hlavně zranitelnost a čištění opletu vně vedené sondy.

   Nač je kapalina v ciferníku ?  Tato bývá převážně v 1) popsaném typu teploměrů. Vzhledem k tomu, že je teploměr umístěn přímo v karterech motoru přenáší se samozřejmě veškeré chvění též do těla a mechanizmu teploměru. Nemrznoucí kapalina, kterou spatříte pod sklem teploměru slouží tedy především k tomu, aby se zamezilo tomuto chvění, v jehož důsledku by mohlo dojít k poškození jemného mechanizmu či "utřesení" ručičky. Kapalina má rovněž blahodárný vliv na stabilitu ukazatele. Tolik tedy k teploměrům všeobecně.       
   U některých motocyklů, jak jsem již psal, slouží ale teploměr zároveň jako měrka výšky hladiny oleje a právě zde můžou nastat určité nejasnosti neboť vlastní tělo sondy, která slouží zároveň jako měrka je hladké - bez jakéhokoli značení. Pokud máme k dispozici originální zátku s měrkou je náš problém vcelku jednoduchý. Přiložíme začátek závitů originální měrky k začátku závitu teploměru a zjistíme si tak horní a dolní hladinu.
    Nedoporučuji však na těle sondy teploměru vypilovávat zářezy, protože tělo sondy je naplněno médiem a v případě hlubokého "zářezu" by mohlo dojít k jeho poškození. Naopak mělký nemá smysl neboť se zalije olejem a nebude vidět. Rovněž vytvoření rysky barvou  

nebude mít dlouhodobý efekt, protože barva nemá v takovémto, pro ni velmi agresivním prostředí, šanci dlouho odolat. Jediný spolehlivý způsob tedy je (pokud nechceme sebou vozit demontovanou měrku) hodnotu si určit nějakým příměrem. Viz obrázek A. Já osobně mám pro VS 1400 odzkoušeno, že spodní hladina odpovídá mému malíčku, střed hladiny mám na palec a horní hladina odpovídá dvěma prstům (ukazovák a prostředník). Problém však může nastat, pokud jsme motocykl koupily z druhé ruky s již osazeným teploměrem. Zde je nezbytně nutné zjistit si na odpovídajícím modelu hodnoty hladin. Pro majitele

VS 1400 Intruder uvádím tyto hodnoty  na snímcích :  B,C,D.

   Jaká je tedy únosná teplota oleje?  Provozní teplota olejové náplně se u vzduchem nebo vzduchem a olejem chlazených motorů  v běžném provozu při venkovní teplotě cca 25°C pohybuje okolo 100°C Pokud "zasportujete" v déle trvajícím režimu bude se údaj na teploměru blížit 120°C. Jestliže pojedete "letním 30°C šílenstvím"  uzavřeni v koloně vozidel, nebo budete popojíždět městem od

semaforu k semaforu na "červené vlně" vyšplhá se ručička teploměru až k hranici 140°C což by se dalo  přirovnat ke kritické čtyřicítce u člověka. Vystavovat dlouhodobě takovýmto teplotám motor je více nežli nedobré. Pokud se jedná o krátkodobý nečetný režim nabízí se řešení přestávkou v jízdě. Pokud se ale pohybujete často v oblasti těchto hodnot je velmi vhodné zamyslet se nad "dochlazováním" olejové náplně. Tato záležitost není nikterak složitá a vynaložené finanční náklady se bohatě vrátí nejen v životnost olejové náplně a vlastního motoru, ale v neposlední řadě i vyvážeností a stabilitou výkonu. Jenže toto je již úplně jiné téma - ale vzhledem k jeho závažnosti mohu slíbit, že se k němu v nejbližší době vrátím samostatným článkem.

   Co dodat ? Nezapomeňte, že teploměr s krátkou sondou (není trvale ponořena v olejové lázni) snímána teplotu vnitřního prostoru - nikoli vlastní teplotu oleje!!! Teplota oleje je zhruba o 15 až 20°C vyšší nežli údaj na teploměru.  A v úplném závěru - docela určitě se vyplatí investovat do tohoto doplňku, neboť je nejen plně funkční, ale rovněž velmi atraktivním doplněním designu vaší "máši".  Cena teploměrů, jak jsem již uvedl, bude závislá od toho, u jakého prodejce nákup zrealizujete : Ruco - 1.980,- Kč  Kyjpra 1.800,- Kč nákup ve SRN cca 1.600,- Kč

 

 

Text a foto :

 Generál                                                           

Spojení na autora článku : e-mail
                                                       

Zpět do sekce Články :

   
       
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser