Klaxon Stebel - montáž na VS 1400

26.12.2020

     
     Montáž klaxonu Stebel na stroje našeho stylu se neobejde bez velké kreativity, neboť ne jen vlastní funkce houkaček (která nemá chybu), ale i design stroje je pro nás důležitý, proto osazení houkačky a nenarušení designu stroje bude v mnohých případech dost velkým oříškem.
   Dříve, nežli si řekneme k touto konkrétnímu produktu podstatné vrátím se časem zpět a připomenu pár starších článků, jenž jsou na našem WEBu umístěné a dost možná by bylo pro mnohé z vás dost obtížné je dohledat.
   Jedním z prvních článků věnovaných tématu klaxonu nebo chcete li houkaček je umístěn - zde - a po něm následoval na toto téma další, již velmi konkrétní  článek - KLKI - v němž je popsána nejen vlastní montáž na stroj, ale také kompletní
  návod jak udělat elektrické zapojení podtlakových houkaček do stávající palubní sítě stroje.
   Vzhledem k tomu, že elektrické zapojení podtlakovek (případně klaxonu Stebel a obdobným produktům s kompresorem) je prakticky vždy stejné, bude třeba naši pozornost zaměřit především na kvalitní upevnění a to se bude podstatně lišit nejen ve vztahu k výrobci stroje, ale také na jeho konkrétním modelu. Jedno takovéto upevnění je popsáno v samostatném článku - konkrétně se jedná o Kawasaki VN 1500 - KLIK - Toto upevnění rovněž zachycuje foto č.1 v dnešním článku. Postupem času však vyvstávala poptávka osadit podtlakovky nejen na VN1500 a
foto č.1 foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5
VS 1400 viz foto č.2+3, ale také na další stroje. Jen malá ukázka montáží je zachycena na následujících fotkách. Yamaha XV1600 - Wild Star viz foto č.4+5 Yamaha XV750 - Virago foto č.6 10. Toto upevnění bude prakticky shodné s XV 1100 Virago. U fota č.10 se ještě krátce zastavím a to s následující poznámkou - viz níže.
foto č.6 foto č.7 foto č.8 foto č.9 foto č.10
   V dřívější době bylo možné zakoupit podtlakovky se zadním krytem viz červená šipka na foto č.11 v chromu. Bohužel v součastné době jsou podtlakovky dodávány se zadní částí pouze v barvě plastu (zřejmě dle toho co mají právě namícháno neb mi již přišli se zadní částí v černé barvě, potom v šedé a nakonec v bílé barvě) viz zelená šipka na fotu č.12 Vzhledem k této skutečnosti je tedy nezbytné zadní část podtlakových houkaček povrchově upravit jako je tomu vidět například na fotu č.10 a také na fotu č.19 a 20 - tedy do barvy stroje.  
foto č.11 foto č.12 foto č.13 foto č.14 foto č.15
   Snad to nebude příliš vadit, když od hlavního tématu ještě na chvilku odbočím (komu to vadit bude, může pár následujících odstavců a fotek přeskočit) a pozdržím se u Viraga XV 750 na které jsem kromě podtlakových houkaček osazoval ještě další věci, které bylo nutné samostatně obsluhovat (ovládat) a tak z toho vznikl vcelku zajímavý projekt. Konkrétně u podtlakovek byl požadavek, aby originální klaxony - tedy "šneky" - viz červená šipka na fotu č.13 zůstali na stroji a bylo možno je rovněž používat. Zvolil jsem tedy doplňkové přepínací tlačítko (šneky - podtlakovky) na fotu č.13 úplně vpravo. Funkce je tedy jasná - když přepnu tlačítko na fotu č.13 úplně vpravo do polohy I. houkají podtlakovky. Pokud přepnu toto tlačítko do polohy II. fungují originální "šneky". Jako další požadavek byla možnost vypínání přídavných světel - k této funkci slouží další tlačítko - na fotu č.13 třetí zleva - které je spojené přes spínací relátka s přídavnými světly. Funkce je jasná - poloha 0. přídavná světla jsou vypnutá a poloha I. přídavná světla jsou zapnuta (tyto přídavná světla mají žárovky H4 - tedy dálkové i tlumené vlákno - proto 2 relátka)
foto č.16 foto č.17 foto č.18 foto č.19 foto č.20
   Jako další požadavek byl osadit na stroj muziku (repráky s integrovaným rádiem a čtečkou paměťových karet) na fotu č.14 modrá šipka, tyto se bude sice dálkově ovládat na fotu č.14 červená šipka, ovšem požadavek byl, mít možnost tento komplet samostatně zcela odpojit od palubní sítě. Což znamenalo osadit další vypínač na fotu č.13 první zleva. Aby toho nebylo málo tak dle požadavku majitele stroje bylo ještě nutné udělat možnost varovných světel (takzvaných blikaček - kdy blikají všechny 4 směrová světla - blinkry - součastně). K této funkci posloužil čtvrtý přepínač na fotu č.13 druhý zleva (červený). Jak tento komplet vypínačů respektive přepínačů vypadá odspodu zachycuje foto č.15. Z tohoto pohledu to vypadá docela jednoduše, ovšem zapojit vše do palubní sítě a při tom zachovat "štábní kulturu" viz foto č.16 + 17, vzalo docela dost pracovního času. Na tomto fotu č.16 je patrné relátko pro přídavná, dálková světla. Druhé rerálko je pro přídavná, tlumená světla. Na tomto fotu rovněž vidíte relátko pro podtlakovky (horn). Co vidět není jsou pojistková pouzdra pro každý z přidaných obvodů (tyto jsou pohledu skrytá pod relátky). Samozřejmostí je barevné odlišení kabeláže a její ochrana v bužírkách jakož i ochrana a barevné rozlišení konektorů. Takže toliko jen ve zkratce k tomuto projektu.
   Na další fotce č.18 je zachycena montáž na Yamaze XVS650A Drag Star. Fota č. 19+ 20 pak ukazují jak vypadají podtlakovky po montáži na stroj Honda VT 1100 Shadow.
   No a nyní se vrátíme k hlavnímu tématu tohoto článku a tím je montáž klaxonu Stebel na VS 1400 Intruder.
Dříve nežli si řekneme podstatné k této konkrétní montáži je potřeba se zamyslet proč právě toto zařízení na stroj umístit, když je náhražka za originální klaxon již vymyšlena a zde mnohokráte popsána. Nejvýstižněji to vysvětlí slova mé babičky (velice moudrá žena), která mi kromě jiných životních moudrostí říkala : "Každému oči jinak malují..." Jinými slovy - ne každého musí design klasických podtlakových houkaček nadchnout a bývá takřka pravidlem, že ten kdo má něco společného s kamionovou dopravou klasické podtlakovky striktně odmítá. Zpravidla mi řidič kamionu, majitel přepravní kamionové dopravy atd... řekne - dej mi na mašinu něco jiného ať to nevypadá jako klaxon na Jawě viz foto č.21 červená šipka (dlužno říci, že toto je originální osazení klaxonu na VS 1400 pro evropské modely) , pořádně to houká a hlavně ať to nejsou trumpety jako na kamionu. Zadání je tedy jasné a z toho co se na NETu nabízí tomuto odpovídá horn Stebel - viz úvodní foto dnešního článku. Dlužno dodat, že tento systém - tedy napojení zvukových membrán přímo na kompresor využívá celá řada výrobců, kteří jej prodávají pod nejrůznějšími názvy a také v různé cenové hladině. Rovněž se liší design což je dobře patrné pokud si porovnáte úvodní foto s fotem č.27. Ovšem jak jsem již psal - jsou to jen detailní designové prvky u nichž platí paralela - čím více krytů tím vyšší cena - systém však zůstává stále stejný. 
foto č.21 foto č.22 foto č.23 foto č.24 foto č.25
   Přestože se jedná o velmi výkonný klaxon jeho náročnost na montážní prostor není příliš velká, avšak opět se vrátím k moudru mé babičky "Každému oči jinak malují..." a tak umístění, které se líbí jednomu - viz odkaz na samostatný článek  - KLK - a také viz foto č.22 nemusí naplňovat představy druhého. Upevnění které je zachyceno na fotu č.22 bylo aplikováno na stroji Yamaha XVS 1100 Drag Star a dlužno říci, že v případě Suzuki VS 1400 Intruder se toto místo viz foto č.21 žlutá šipka také přímo nabízí. Ovšem z mého pohledu není toto místo tím pravým ořechovým. Jednak v dost velké míře zabrání přístupu vzduchu nutného pro chlazení motoru a druhak, vlastní klaxon Stebel a obdobné produkty působí dost "pouťovým" vzhledem - tudíž - netřeba jej vystavovat na obdiv. No a za třetí, by tato instalace zabrala místo pro případnou montáž přídavných olejových chladičů viz foto č.23 žlutá šipka.
foto č.26 foto č.27 foto č.28 foto č.29 foto č.30
    Takže se nyní přímo nabízí Nerudovská otázka : kam s ním? Na VS 1400 není příliš míst kam by se dala - opakuji z mého pohledu - tato "pouťovyna" zašít. Řešení, které jsem z výše uvedených důvodů zvolil není jistě jediné možné, avšak řekl bych, že je do značné míry nenásilné a přestože bylo pracovně dost náročné viz fota č.24 29 je schování kompletu Stebel po osazení boční brašny na systém Klk FIX viz foto č.30 takřka stoprocentní.. 
   V závěru dnešního článku snad nemusím připomínat, že upevnění podtlakovek případně sestavy Stebel na stroj musí být voleno tak, aby v žádném případě nebránilo ani neztěžovalo ovládání stroje (řízení), ale také tak abychom si zbytečně neztěžovali běžnou údržbu (kontrola a dolévání oleje, výměna svíček .....)

Výpis souvisejících článků

1) Stebel na DragStara
2) Podtlakovky na VS 1400
3) Podtlakovky na VN 1500
4) Houkačka houká .........
   S přáním krátké zimy a pozdravem 5) Nabíjení - AKU
AHOJ v sedlech
 

 spojení na autora článku
   

Foto : archiv K1400

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

   

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/podtlak/stiebel/klaxon.php:89) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/podtlak/stiebel/klaxon.php:89) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser