Dlouhodobé ustájení aneb uložení "máši" nejen k zimnímu spánku ...

 

   A je zde zase. I když je kalendářně stále ještě podzim, paní zima o sobě už  dává vědět doslova na každém kroku. Ne že bych jí neměl rád, dokonce se na ní z barové židličky skrz okno horské chaty velice rád dívám, ale co naplat, tato zábava je finančně velice náročná a vzhledem k tomu, že do našich končin toto období přichází se železnou pravidelností, tak nezbývá nežli se s tímto faktem smířit a přijmout náležitá opatření aby nám toto období nedělalo vrásky na čele
ještě při příchodu jara.

Ilustrační foto 1až 3

     Pro nás jedním z nejdůležitějších opatření bude, postarat se o to aby jsme s příchodem jara osedlali  svůj stroj přinejmenším ve stejné kondici v jaké jej v těchto dnech ukládáme. Je sice pravda, že takřka na každém moto. WEBu naleznete článek s touto tématikou, avšak některé články ve vás mohou vyvolat  spoustu dalších otázek a jiné zase zacházejí do (pro běžné zazimování) zcela zbytečných detailů při jejichž
čtení nabýváte dojmu, že stroj bude uskladněn pro příští generace . Jak tedy správně postupovat a udělat jen to - co je skutečně nutné udělat? Dříve nežli si tuto problematiku objasníme rád bych předeslal, že skutečně nemá smysl dělat více nežli je nutné neboť časté a zcela zbytečné rozebírání některých částí motocyklu může paradoxně přivodit problém. Oni totiž například  i závity mají svou určitou životnost a obzvláště pak ty v hliníku. To samé platí i pro některé spony, rychloupínače atd ...
Úvod :
   zřejmě by nikdo z nás nebyl proti mít svůj stroj přes zimu "ustájený" pěkně v teploučku a pokud možno ve své blízkosti (foto 2 ). Reálnost takovéhoto "přezimování" je však velmi malá - přesto bychom měli svému stroji zajistit lepší zimoviště nežli je tomu na snímku 3.  Jaká by tedy měla být garáž v níž plánujeme odstavit svou "mášu"? Vzhledem k tomu, že málo kdo z nás má na výběr nebudeme tomuto tématu věnovat příliš prostoru.
Garáž :
   ideální je taková, která má stálo teplotu a je úplně jedno zda je to 2°C nebo 20°C. Nejhorší pro náš stroj je - pokud se v garáži často a velice rychle mění teplota - což bývá velmi často i ve vytápěných garáží. Každou rychlejší a výraznější změnu teplot není schopen náš stroj akceptovat okamžitě. Projeví se to na něm tak - že se "orosí" což není dobré zejména pro části a díly náchylné ke korozi (hliníkové díly, vnitřek motoru ..). Proto ani parkování v garáži kde součastně parkujete motocykl a v zimě často používaný automobil nebude moc vhodné. Při každém příjezdu auta s nasolenými koly váš vůz ve vytopené garáži velmi rychle vysychá a klima které je v té chvíli v garáži není nepodobné

Ideální garáž

tomu které je v přímořských oblastech. Jestliže tedy nemáte jinou možnost nežli parkovat
svůj stroj v společných prostorách s v zimě často používaným autem - zajistěte alespoň po příjezdu auta až do jeho úplného vyschnutí dobré větrání. Jak shrnout tuto část našeho článku? Ne každá garáž je ideální - avšak vždycky a z mnoho příčin stoprocentně platí, že i "mizerná" garáž je lepší - nežli žádná garáž.
Před posledním vrknutím 
   plynovou rukojeti bychom si nejdříve měli ujasnit v jakém stavu je olej. Jestliže máte před předepsanou výměnou olejové náplně proveďte tuto výměnu ještě nyní !!! V žádném
případě nenechávejte výměnu na jaro. Starý - opotřebený olej nemá již zdaleka takové konzervační schopnosti jako nový a vůbec se nemusíte obávat, že se vám nová olejová náplň přes zimu znehodnotí neboť olej v motoru nemá o mnoho horší podmínky nežli ten který je celou zimu skladovaný mnohdy v nevhodných skladových prostorách velkoprodejců. Myslím si, že není třeba zdůrazňovat jaký olej použít a též to, že starý olej musíme vypouštět z ohřátého stroje. Po nalití nového oleje stroj krátce projedeme - nejlépe k benzínce, kde si mimo dotankování nádrže (do plna) zakupte přípravek : Velfobin nebo jemu podobný a ještě přímo na benzínce aplikujte dle návodu výrobce. Proč použít tento přípravek když v zimě jezdit stejně nebudete? K vysvětlení se vrátím později. Před touto poslední jízdou rovněž zkontrolujte (ten kdo má) stav chladící kapaliny. Pokud jste v létě dolévali do chladiče pouze destilovanou vodu, zvyšovali jste bod tuhnutí chladicí kapaliny. Změřte proto bod tuhnutí kapaliny, případně doplňte dostatečné množství nemrznoucí směsi. Jestliže totiž kapalina v mrazech ztuhne, může prasknout nejen chladič, ale i celý blok motoru. Chladicí kapalina by se měla kompletně vyměnit nejméně jednou za tři roky, protože časem ztrácí své antikorozní vlastnosti. Zkontrolujte, zda nejsou na viditelných místech chladicí soustavy trhlinky a netěsnosti.
Jako první

r.v. 1999 a 2002

   a ještě dříve nežli začnete připravovat svou "mášu" k dlouhodobému odstavení mimo provoz - celý stroj dokonale umyjte. Když říkám dokonale tak to myslím doslova. Proč? Použiji malý příklad : jaký je hlavní důvod, že se kazí zuby. Laicky řečeno - že si je nečistíme. Tím že si je nečistíme vznikne na nich "povlak" pod kterým doslova bují různá verbež - která vám naruší sklovinu a ....... něco podobného se děje i pod nánosem nečistoty. Jestliže máte například na drátech kol nečistotu pak se v této nečistotě drží podstatně déle vlhký agresivní vzduch který je přímo "životodárný" pro korozi a při každé změně teploty (orosení stroje) se

tento proces opakuje. Mějte na paměti, že to co uschne na jaře za hodinu bude na podzim vysychat týden. Je na to jedno krásné úsloví : na jaře kýbl - na podzim lžíce.
Benzínová soustava :

Ilustrační foto 4

   v každé benzínové soustavě vzniká voda - která nám dokáže velmi znepříjemnit život. V některých článcích je proto doporučováno před odstavením stroje celou benzínovou soustavu zbavit zbytků benzínu a nádrž, karburátory ...... nakonzervovat. Je to blbost - promiňte mi tento výraz ale jinak jsem nemohl. Jestliže mi někdo doporučuje před odstaveném stroje sundat víčka karburátorů, karburátory vytřít do sucha a nakonzervovat - pak jsem jiné slovo použít nemohl. Ano v benzínové soustavě se vytvoří voda, ale mi jsme si do benzínu ještě při posledním tankování nalili Velfobin. Pokud nádrž má odkalovací šroub - pak jej pro klidné

svědomí použijte. Jestliže máte v palivovém systému vřazený filtr - pak jej vyměňte. Poté doplňte nádrž a plovákové komory karburátoru na maximální hladinu. Odkalovat karburátory je na zimu zbytečné. Odkalení je mnohem důležitější na jaře - ale to již bude zase jiný článek.
Motor :
   kromě již provedené výměny oleje doporučuji : stlačeným vzduchem vyfoukat prostor okolo zapalovacích svíček kolem nichž (i přes dokonalé umytí) můžou být značné mechanické nečistoty, které by mohli napadat do válců.

Ilustrační foto 5

Vytočit svíčky. Nechat chvilku odvětrat spalovací prostor. Poté do každého válce stříknout (podle objemu stroje) cca 10 - 20 ml motorového oleje. Se strojem malinko (náklony zleva doprava) "zacvičte" tak, aby se olej rozlil po obvodu celého pístu. Přes otvory pro svíčky přehoďte hadřík. Necháme "odstát" a po krátkém čase (stačí 3- 5 min) motorem několikrát (ne více jak 2- 3 úvratě) otočte. Otočení motorem můžeme provést A) startérem. B) na stojánku při zařazeném posledním rychlostním stupni otočíme kolem. C) při zařazeném posledním rychlostním stupni a puštěné spojce stroj popotlačíme. Poté opětovně do každého válce stříknout cca 5 - 10 ml motorového oleje. Na místo demontovaných svíček osaďte staré

(je dobré mít takovéto svíčky označené například červenou barvou) a ty pouze velice jemně utáhněte. Na kontakty

původních svíček (ty které jste demontovali) dejte plastikové chrániče a uložte je nejen na suchém místě - ale hlavně na takovém - kde je na jaře opět najdete .

   

klikni pro pokračování článku :.

       
     
 

zpět na úvod WEBu

   

chopper & cruiser