Nabíječka startovacích akumulátorů Optimate 4

12.01.2009

   Jedním z mnoha způsobů, jak zajistit odpovídající péči o náš akumulátor, je svěřit jej nabíječce Optimate, nyní již řady 4, společnosti Tecmate se sídlem v Belgii, jež je doporučována pro akumulátory s kapacitou 2 až 50 Ah. Jedná se o mikroprocesorem řízenou nabíječku s inovovaným nabíjecím schématem. Výrobce za tuto nabíječku obdržel letos (2008) prestižní cenu - MCN Award, v kategorii produkt roku – příslušenství/servis. Nabíječka již byla představena rovněž na tomto webu. Vzhledem k dobrým referencím jsem se rozhodl pro údržbu mých motocyklových akumulátorů právě touto nabíječkou. Nabíječka pracuje v 5 režimech (stupních), jež sledují předefinované chování nabíječe dle

programového vybavení řídícího procesoru. Funkci můžeme popsat takto:

1. stupeň – testování. Po připojení akumulátoru a zahájení nabíjení, probíhá testování akumulátoru, tj., nabíječka nastaví režim konstantního napětí a zkoumá strmost křivky rostoucího nabíjecího proudu. Pokud je za definovaný čas (5 sekund) dosaženo dostatečné zvýšení proudu procházejícího akumulátorem, je tento vyhodnocen jako v dobré kondici a nabíječka pokračuje v nabíjení ve druhém stupni.

2. stupeň – nabíjení konstantním napětím po dobu max. 120 minut. Akumulátor je nabíjen v režimu konstantního napětí na hladině 16V. Pokud strmost proudové křivky nebyla při testování dostatečná, tj., akumulátor byl posouzen jako sulfatovaný, zvýší se napětí nabíječe na 22V (tzv. „turbo-režim“). Po dosažení odpovídající hladiny nabíjecího proudu přechází nabíječ do další (třetí) fáze nabíjení.

3. stupeň  - nabíjení konstantním proudem o snížené hodnotě (max. 0,2A). Jakmile je dosaženo určitého napětí na svorkách akumulátoru, přechází nabíječ do čtvrté fáze.

4. stupeň – nabíjení konstantním proudem o zvýšené hodnotě (0,8A) do dosažení plného nabití akumulátoru (14,3V). Pak je napětí skokově sníženo na hladinu nabíjení konzervačního (13,6V) a provádí se detekce stavu nabití akumulátoru. Vyhodnocuje se celkový pokles napětí akumulátoru v časovém intervalu 30 minut. Dle výsledku je pak vřazen další nabíjecí cyklus konstantním proudem v délce 30 minut, nebo, pokud je vyhodnoceno plné nabití akumulátoru, přechází nabíječ do poslední fáze nabíjení, totiž fáze udržovací. Tento 4. stupeň nabíjení poněkud připomíná jakési „pulzní“ nabíjení s nízkou opakovací frekvencí (perioda 30 minut – nabíjení, testování, nabíjení, testování, atd. až do znaků plného nabití). Můj odhad je, že výrobce tímto sleduje zvýšení účinnosti nabíjení a desulfatace.

5. stupeň – udržovací režim. Pokud byl akumulátor vyhodnocen jako plně nabitý, desulfatovaný, je sníženo napětí nabíječe a probíhá nabíjení udržovací. Jedná se o „plovoucí“ nabíjení řízené napětím, jež dosahuje hladiny 13,6V (v čase dochází recipročně k jeho pomalému, nepatrnému snižování k rostoucímu napětí konzervovaného článku). Udržovací nabíjení trvá 30 minut, po nichž je zařazen 30 minutový odpočinek a test akumulátoru. Tehdy je nabíjecí proud roven nule, zatímco v akumulátoru pokračuje proces rekombinace plynů a tedy dochází k zpětnému doplnění vody, jejíž úbytek byl způsoben elektrolytickým rozkladem během udržovacího nabíjení. Pak následuje opět interval udržovacího nabíjení, interval odpočinku a dalšího nabíjení a tak stále dokola.

   Nabíjecí schéma je poměrně složité, ale pokud o nabíjení něco víme, vidíme, že se nejedná o žádné kouzlo, ale o kombinaci nám dobře známého nabíjení konstantním proudem nebo  napětím, dle momentálního režimu nabíjení.
Celkový čas nabíjení je omezen na 48 hodin. Pak je nabíjení, z bezpečnostních důvodů, automaticky ukončeno. Hladiny napětí a proudů splňují veškeré požadavky na moderní a bezpečný nabíječ startovacích akumulátorů jak standardních, se zaplavenými elektrodami, tak i  gelových a AGM. OptiMate 4 je nabíječka typu „připoj mne a nestarej se“ s poměrně zvučným renomé a spolehlivostí, jištěním jak proti zkratu, tak i přepólování. Pokud nabíječ náhodou chybně připojíme (prohodíme + a –), je tato chyba okamžitě detekována a proces nabíjení se nespustí. Nabíječka je doporučována nejen řadou výrobců motocyklů, ale i akumulátorů. Chceme-li jistotu,

je to jedna z možných a bezpečných voleb. Cena se na trhu v ČR pohybuje okolo 1.500,- Kč.

foto č.2

   Zkušenosti s použitím

   Po vybalení z krabice (viz. foto č.2) najdeme vlastní nabíječ s integrovaným držákem na zeď (4 otvory o průměru 5 mm), nabíječka je voděodolná, krytí IP64. Na vrchu je integrována síťová šňůra (dvoupólová vidlice), na protilehlé (spodní) straně pak výstup nabíječky – dvojlinka s konektorem pro připojení dobíjecích kleští, jež jsou součástí balení. Do konektoru lze připojit i další příslušenství - například : prodlužovací šňůru, nebo redukci s oky pod šroub svorek akumulátoru či DIN 12V zástrčku.

   Nabíječ jsem připojil na AGM akumulátor 12Ah, který nebyl po dobu 2 měsíců dobíjen. Po zapnutí síťového napětí proběhla autodetekce nabíječe a pak bylo zahájeno ověřování akumulátoru. Nabíječ vyhodnotil jeho kondici jako výbornou a prakticky rovnou zahájil nabíjení na hladině 0,8A. Po pár hodinách přešel nabíječ na nabíjení udržovací. Průběžně jsem prověřoval dosahovaná napětí, dobíjecí proud jsem neověřoval. Funkčnost 100%. O stavu a průběhu nabíjení nás informuje celá řada indikátorů (celkem 12), přičemž některé mají sdruženou funkci – svítí, nesvítí, bliká. Co který indikátor znamená nebudu popisovat, to je popsáno v přiloženém manuálu, jež je také v českém jazyce. Jinak upozornění – indikátor 0,2A neznamená, že je dobíjeno proudem 0,2A, ale že dobíjecí proud je nižší, nanejvýše roven této hodnotě. Může být klidně jen 0,02 A či 0,1A a podobně.

   Můj názor na nabíječ

   Nemohu k němu říci, s ohledem na údržbu motocyklových akumulátorů, jedinou kritiku. Je to skutečně plně automatická „hračka“, vhodná i pro úplné laiky. Stačí jen připojit + a -, zapnout nabíječ a počkat, až bude dosaženo plného nabití. Nemusíme přemýšlet jaký akumulátor máme, nemusíme nic vědět o nabíjení a přesto je o náš akumulátor dokonale postaráno. Zvolené dobíjecí algoritmy dávají záruku, že akumulátor bude dobíjen v souladu s požadavkem jeho dlouhé životnosti a účinné desulfatace. Rovněž provedení budí důvěru, nikde není nic odbité, nabíječ působí sympatickým dojmem. Dle mého soudu se jedná o ideální nabíječ právě motocyklových akumulátorů do 20 Ah. V případě nabíjení  hluboce vybitých akumulátorů s větší kapacitou (v rozsahu cca 32 – 50 Ah), se v jednom nabíjecím cyklu nemusí podařit je plně nabít, přičemž nabíječ ukončí nabíjení vypršením maximálního přípustného času nabíjení (48 hodin) a, nedošlo-li k plnému nabití akumulátoru, přejde na začátek cyklu, tj. ověřování stavu akumulátoru a celý proces nabíjení se opakuje. Nabíjecí proud je totiž pro tyto akumulátory poměrně malý (to však není na závadu, spíše naopak) a nabíjení tak může trvat delší dobu než je obvyklé.

   Nabíječ je ideální pro akumulátory se zaplavenými elektrodami klasické koncepce, pro gelové akumulátory, vyhoví i pro akumulátory AGM, či bezúdržbové akumulátory se zaplavenými elektrodami kalciové koncepce (Ca-Ca). Pokud by nabíječ pro tyto akumulátory uměl zvýšit referenční napětí pro detekci plného nabití o nějakých 0,1 – 0,3V, či měl ještě „zimní“ režim pro nabíjení baterie zvýšeným napětím za nízkých teplot, byl by nabíječ vskutku dokonalým přístrojem. Ale to je jen poznámka na okraj, která nesnižuje jeho vlastnosti, neboť stav plného nabití a přechod na konzervační režim není odvozen jen od hladiny dosaženého napětí, ale od schopnosti udržet podaný náboj po odlehčení. Pamatujme však, že se nejedná o teplotně kompenzovaný nabíječ, takže ideální teplota pro nabíjení je v rozsahu asi 20 až 30 stupňů Celsia. Však i nabíjení za nižších teplot, nekompenzované zvýšením napěťových hladin, je lepší, než žádné. Pokud však máte nevytápěnou garáž, doporučuji v zimě raději akumulátor vyjmout, přenést do vytopené místnosti, tam nechat ustálit jeho teplotu a následně jej nabít. Po nabití ho vraťte do garáže. Neboť nabíjet akumulátor za pokojové teploty je výhodnější než v chladu (v chladu má elektrolyt vyšší hustotu, dobíjecí napětí by měla být vyšší), však uložení akumulátoru v chladu je naopak lepší než v teple (samovybíjení je nižší za nízkých teplot). Takže pokud uvažujete o koupi spolehlivého nabíječe, jež se řádně postará o váš motocyklový akumulátor, pak Optimate 4 je určitě volbou, které nebudete rozhodně litovat.

Text : Marconi

Foto : Internet

spojení na autora článku

Marconi.k1400

Zpět do sekce : konkrétně   

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/konkretne/optimate_4/nabijecka_gelovych_akumulatoru.php:86) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/konkretne/optimate_4/nabijecka_gelovych_akumulatoru.php:86) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Tom (bluetone.cz) 12.01.2009 10:11
Zdravím. Moc pěkný článek. Zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi Optimate 3SP a Optimate 4 a zda se dá touto nabíječkou nabíjet i 55 Ah baterie. Děkuji a jen tak dál. Tom
Tom (bluetone.cz) 12.01.2009 10:16
Tak jsem odpovědi našel v předešlém článku od Generála - super - díky moc. Tom
HONZA (iol.cz) 12.01.2009 20:51
Mám nabíječku Tronic H - 3056 je vhodná na nabíjení gelových baterií, dík. HONZA
Marconi (eurotel.cz) 12.01.2009 22:06
Ahoj Honzo, nevím, zda je to konstatování či otázka. Pokud otázka, pak nemohu kvalifikovaně odpověď, tu nabíječku neznám. Dle strohých informací, které vím, je nabíječ deklarován i pro gelové baterie. Však zdá se, že nabíječ pracuje s napětím jen 13,8V (max. dobíjecí proud 600 mA - jeho velikost závisí na stupni vybití a kapacitě, resp. přesněji, vnitřním odporu akumulátoru). Z toho usuzuji, že se jedná spíše o udržovací nabíjení, než o plnohodnotné nabíjení vybitých akumulátorů. Nevím jaké je nabíjecí schema přístroje, ale 13,8V je poněkud málo pro účinnou desulfataci vybitého akumulátoru ať už jakékoliv koncepce. Pokud dojde k hlubšímu vybití baterie, pak tento nabíječ si s tím neporadí. Možná jen nemám k dispozici kompletní údaje. Vycházím z tohoto zdroje: http://62.75.219.232/future-p29h23s28-Tronic-H-3056-Batter.html?sid=g Takže tak...
HONZA (iol.cz) 13.01.2009 21:12
Díky za odpověď. HONZA
PAVEL (iol.cz) 21.01.2009 10:37
chtěl bych koupit nabíječku typ mva 1200-ad mohl bych dostat nějaké doporučení zda koupit nebo ne a co je to za výrobek zda je možno nabíjet normální baterie a nebo i gelovky , prostě jestli je vhodná na motobaterii gelovku , díky za odpověď, PAVEL.P.
Marconi (eurotel.cz) 21.01.2009 18:11
Ahoj Pavle, uff, s dotazama na nabíječky mi dáváte :))) Jako pro Honzu - nemám praktickou zkušenost s touto nabíječkou, údaje o ní jsou tak skromné, že vlastně skoro žádné... Ale zkusím to. Nabíječka je deklarována pro akumulátory 2, 6 nebo 12V (zvolí se přepínačem). Všímejme si dále jen napětí 12V. Výstupní proud max. 0,6A, na štítku nabíječky je uvedeno mimo jiné OUPUT = 13,8V. Díval jsem se i na skromný manuál, kde se však nedozvíme nic pořádného, jen že nabíjecí proud 0,6A se při nabíjení rychle sníží, že nabíjet máme při teplotě 20 až 25 stupňů, a pak upozornění, že abychom předešli poruchám, máme se ujistit, že není akumulátor zcela vybitý. Takže to shrňme. Z těch několika údajů můžeme odvodit, že se jedná o nabíjení konstantním napětím 13,8V. Tedy jedná se spíše o udržovací nabíjení, než o plnohodnotné nabíjení vedoucí k účinné desulfataci. Hluboko vybitý akumulátor tato nabíječka nezvládne. Za 700,- Kč trochu málo muziky. Na gelovku ji použít můžeš a samozřejmě, lepší toto než nic. Však raději doporučuji dobíjet častěji, než jednou či 2 x za zimu. Prostě nabitý akumulátor nechat během odstávky na nabíječce tak na půl dne či celý den (třeba běhěm noci) cca v intervalu 1 x za 14 dnů, ať udržuješ akumulátor stále plně nabitý - prostě cílem je, ať se akumulátor samovybíjením hlouběji nevybije, neboť tímto přístrojem ho pak rozhodně nenabiješ na 100%. Nebo si můžeš říci, baterku mám OK, to jedno nedostatečné nabití jí nepoloží a kašlat na to... ale myslím, že je škoda trápit baterku za 3000,- a nedat jí, co potřebuje.
Milan (iol.cz) 11.02.2009 12:06
Tak jsem si nabíječku koupil, zapojil na aku a v podstatě je to vše bez dalších mých zásahů a dle kontrolních led diod jsem dle návodu zjistil co a kdy dělá a jak nabíjí, nicméně jedinné co jsem nevyčetl je to, jak poznám, že baterka je nabitá a nabíječka je v pátém stupni v režimu udržování? Mám dvě motorky a chci ji zapojit i na druhou baterku, ale nechci ji zatím sundávat dřív, než bude první baterka dobita co možná na "100%" stav. Zatím ji mám zapojenou od včerejška cca 12hod. Za přípanou odpověď předem díky. Milan
Marconi (eurotel.cz) 16.02.2009 15:28
Ahoj Milane, Manuál Optimate se moc nepovedl. Nevím, kdo to překládal. Ale k nabíjení. Optimate, protože má vlastní udržovací režim, nemá vlastně žádný „finální“ indikátor, že je nabíjení ukončené. Ono vlastně pokračuje i po nabití, jen omezeným napětím, jež zajistí nepatrný dobíjecí proud. To je to udržovací (konzervační) nabíjení. Ale informaci o nabití přeci jen máš a to díky indikátoru TEST na nabíječce vpravo. Je-li akumulátor nabit, je v dobré kondici, svítí na nabíječce vlastně již jen zelená kontrolka vpravo, indikující plné nabití baterie (nepočítám zelenou kontrolku vlevo, indikující, že je nabíječ v síti - 220V). Musí svítit trvale. Pokud bliká, probíhá test baterie – ověřuje se schopnost udržení podaného náboje. Počkej až test proběhne (bude to trvat nejvýše 30 minut, pokud jsi to zachytil na počátku testování), pak by se měla, pokud je baterie nabitá, rozsvítit zelené kontrolka trvale. V procesu nabíjení svítí cca tyto indikátory: - Po zapojení nabíjení může chvilku (max. 2 hodiny) svítit oranžový indikátor vlevo dole. U baterie v dobré kondici tento indikátor jen krátce problikne (svítí jen pár vteřin). - Pak probíhá nabíjení, jež indikuje trvale svítící žlutá kontrolka vpravo dole; pokud tato konrolká bliká, ověřuje se stav nabití. V průběhu nabíjení pak svítí některý ze tří žlutých indikátorů uprostřed, jež značí cca rozsah (max. hladinu) protékajícího dobíjecího proudu. - Je-li nabíjení ukončeno, provede se test akumulátoru a na základě výsledku testu se trvale rozsvítí některý z indikátorů (během testu indikátor bliká) vpravo nahoře. U dobré, plně nabité baterie se rozsvítí zelený indikátor. Pokud svítí žlutá se zelenou, nebo dokonce jen žlutá, pak se akumulátor velmi pravděpodobně blíží ke konci své životnosti. Červená se žlutou, nebo jen červená znamená již špatný akumulátor. Takže pokud nesvítí ani indikátor vlevo dole, ani vpravo dole a trvale svítí zelený indikátor vpravo nahoře, je baterie nabitá a v dobré kondici. Můžeš jí odpojit, nebo jí klidně nechat ještě na nabíječce – bude v režimu udržovacího nabíjení.
Scorpion_69 (commerzbank.com) 20.10.2009 14:34
Zdravim vsechny ..., chci jen potvrdit ... Tahle nabijecka nema chybu . Koupil jsem ji pred dvema tydny a akumulator Yuasa chrochta blahem ... :-)
Tom (vvs-pv.cz) 02.11.2009 14:03
Zdravím, mám dotaz ohledně doby nabíjení.V návodu je uvedeno, že po 48hod.dojde automaticky k ukončení nabíjení z důvodu bezpečnosti, pak tedy nechápu, jak baterku můžu dlouhodobě udržovat v nabitém stavu, díky trvalému připojení k optimate4.Děkuji za odpověď
Jim (154.132) 02.11.2009 14:42
To Tom - Optimate 4 trvale nenabíjí, jen pořád kontroluje baterku, jak je nabitá a v případě potřeby ji pošťouchne nabíjením do plného nabití, to omezení na 48 hodin je jen když se baterka nabíjí trvalým proudem furt pryč, tedy když baterka není schopna se nabít na plnou kapacitu a je tím pádem pravděpodobně vadná, u dobré baterky se tohle omezení prostě uplatnit nemůže
Tom (acvyskov.cz) 02.11.2009 18:31
Hmm, tak díky za odpověď a pokud chápu dobře, tak např. trvalé připojení díky DIN 12V zástrčce do zásuvky u moto. je možné, při čemž dochází k testování baterie a následnému přísunu nízkého proudu, pokud tedy není nabito na 100% a pokud je nabito, tak se jen pořád testuje a nedochází k přebíjení?Tohle je dotaz na motocyklové baterie, je to stejne i u automobilních .Děkuji a s přáním hezkého dne
Jim (154.132) 02.11.2009 19:58
Ano, chápeš to dobře. Baterka jak baterka, čím větší kapacita, tím déle se nabíjí, jinak je tady v sekci články moc pěkný článek od Marconiho. Měj se fine a někdy na cestě.
Jarda (28.155) 19.01.2010 17:37
Čau, potřebuju poradit. Dnes jsem koupil Optimate 4. Vyndal jsem MF baterku z motorky kde skoro tři měsíce stála ve studené garáži. Motorka dnes normálně startovala. Baterka jse stará asi 8 měsíců. Baterku jsem vyndal a připojil na Optimate, problikla červená v levo dole, pak svítila oranžová v pravo dole a dobíjelo 0,8 uprostřed, pak začalo dobíjení problikávat. Nakonec se spustil test - začala blikat zelená, asi po pul hodine blikání zelená svítí ale navíc svítí i oranžová 0,2 AMPS - po asi 30 min. opět bliká pouze zelená a takto se to střídá. Jestli dobře chápu manual tak pokud svítí zelená a některá z oranžovích uprostřed je poroblém s baterkou. Ta je ale dobře funkční. Mám se znepokojovat, nebo co mám dělat. Díky za nějakou radu
Dingo (ji.cz) 20.01.2010 17:14
Pánové, jen vás upozorním, pokud si myslíte, že tato nabíječka umí desulfataci, tak vás sklamu - NEUMÍ.
Generál (cservis.cz) 23.01.2010 12:48
TO - Dingo : proces ÚPLNÉ a 100% desulfatace je záležitostí laboratorní při použití přístrojů jejichž cena se pohybuje v řádech statisíců. Přesto OptiMate 4 dokáže sulfatací zasažený akumulátor oživit a také mu z velké části vrátit kapacitu což výrobce této nabíječky - tedy OptiMate 4 dokládá celou řadou argumentů a testu. Je tedy dost neseriozní udělat ničím nepodložený výkřik do tmy - který tvůj příspěvek (bez urážky) bezesporu je.... Máš li však pro svá tvrzení pádné argumenty velice rád ti poskytnu (stejně jako komukoli jinému) prosto k zveřejnění samostatného článku kde tyto své argumenty budeš moci podložit pádnými důkazy - pokud tak neuděláš nelze tvůj příspěvek brát skutečně jinak nežli - jak již bylo uvedeno....
Generál (cservis.cz) 23.01.2010 12:59
To - Jarda : pokud dojde při nabíjení k věci kterou popisuješ je to pravděpodobně z důvod, že AKU ještě není 100% schopné udržet stav nabití a tak po retenci napětí dochází k opětovnému nabíjení proto u takto se "chovajícího" AKU doporučuji následující : nechat akumulátor připojen na delší dobu s tím, že po cca 48 hodinách OptiMate 4 nakrátko vytáhneš ze zásuvky (restartuješ tím program nabíjení). Toto opakuj několikrát a pokud je akumulátor OK tak ve finále musí svítit (případně blikat) pouze zelená dioda vpravo nahoře.
Dingo (ji.cz) 24.01.2010 22:11
Není to výkřik do tmy, kdo zná proces desulfatace a jak porobíhá a tedy jak dosáhnout desulfatačního procesu při nabíjení, tak po přečtení návodu a zkouknutí dodaných grafů prohlásí to samé co já - skutečnou desulfataci to neumí.
Dingo (ji.cz) 24.01.2010 22:14
A neboj, toto není jedinná nabíječka, která se funkcí desulfatace honosí přestože ji ve skutečnosti neumí.
Marconi (eurotel.cz) 27.02.2010 18:14
Ahoj pánové, po delší době jsem zabloudil pod můj článek a zjistil, že zde proběhla určitá diskuze na téma desulfatace. To tajemné slovo jen popisuje proces redukce síranu olovnatého, který v akumulátoru vzniká vždy při vybíjení – při nabíjení se opět redukuje. Tvorba sulfátů na deskách akumulátoru snižuje jeho kapacitu, ale i životnost. Je-li akumulátor plně sulfatovaný (místo elektrolytu obsahuje prakticky již jen vodu), je proces jeho oživení běžnými prostředky nemožný. Takže ano, je-li akumulátor více sulfatován, pak nabíječka, jež tento stav dokáže rozpoznat, si s akumulátorem dokáže do určité míry poradit. Nastaví vyšší nabíjecí napětí, čímž dosáhne i opdovídajícího dobíjecího proudu a tedy účinného rozpuštění síranu olovnatého – koncentrace akumulátorové kyseliny v průběhu nabíjení vzrůstá až do znaků plného nabití. Tehdy jsou veškeré sulfáty již rozpuštěny, akumulátorová kyselina má maximální koncentraci. Jiný stav nastane, pokud akumulátor dostáváme často do stavu hlubokého vybití – pak může dojít k situaci, že k plné desulfataci již neodjde, neboť sulfáty se při vybíjení přednostně váží na již vytvořené krystalky síranu olovnatého. Při nabíjení se síran olovnatý rozpouští poměrně rovnoměrně a tam, kde se při hlubokém vybití vytvořily velké krystaly síranu, zůstane i po nabití jejich zbytek. Akumulátor se pak tváří jako plně nabitý, však na deskách přesto zůstaly zbytky sufátu olova. Důsledkem je mimo jiné jeho snížená kapacita (reakce se účastní méně aktivní plochy elektrod). K desulfataci tedy dochází při každém nabíjení. Pokud by nedocházelo, pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití. Jenže při hlubším vybití, již nestačí běžné hladiny nabízejích napětí - akumulátor má velký vnitřní odpor. Lepší nabíječky si s tímto problémem dokáží poradit. Například zde diskutovaná Optimate 4 - proto hovoří o tom, že mají desulfatační režim. Pokud je však akumulátor zcela vybit, tedy plně sulfatovaný, je nám jakákoliv nabíječka již k ničemu. Akumulátor obsahuje prakticky jen vodu, není k dispozici žádná aktivní plocha elektrod, jež by mohla reagovat na nabíjení a mohl by se spustit redukční proces. Takže tvrzení Dinga: „Pánové, jen vás upozorním, pokud si myslíte, že tato nabíječka umí desulfataci, tak vás sklamu – NEUMÍ“ je, tak jak bylo Dingem vyřčeno, nepravdivé. Však chápu, co tím Dingo chtěl říci, že totiž plně vybitý, tedy plně sulfatovaný akumulátor, Optimate 4 nevzkřísí, a to je pravda. Dodám však, že ani žádný jiný nabíječ, jež je nám dostupný na trhu. Plně vybitý akumulátor je však extrém, asi jako zamrzlé topení, nebo voodvod. To se prostě stát nesmí. Někdy se však stane, že se akumulátor technickou závadou na dobíjecí soustavě motocyklu dostane do stavu hlubokého vybití a tam nám Optimate 4 pomůže dostat akumulátor do slušné kondice, což řada levných nabíječek nedokáže a dokonce si s takovým stavem mnohdy vůbec neporadí. Akumulátor je pro ně zničený a již nepoužitelný.
Marconi (eurotel.cz) 27.02.2010 19:07
Ještě pro Jardu - manuál je hodně zmatečný, o kontrolkách jsem psal už výše před rokem, jinak co popisuješ, nesignalizuje problém a akumulátorem, ale naopak jeho dobrou kondici o čemž svědčí svit zelené kontrolky vpravo nahoře. Že zároveň svítí oranžová 0,2 Amp uprostřed jen signalizuje, že probíhá udržovací nabíjení. Neznepokojuj se údajem 0,2 Amp - tato kontrolka jen říká, že dobíjecí proud je max. 0,2 A (může být ale třeba jen 30 mA a stejně tato kontrolka svítí). Blikání znamená testování a pak nabíječka přechází (u dobré baterie) k udržovacímu nabíjení... Optimate 4 tak můžeš nechat zapojenu na akumulátoru i delší dobu bez rizika přebíjení.
Dingo (ji.cz) 21.03.2010 13:04
Optimate prostě SKUTEČNOU DESULFATACI NEUMÍ. tečka Nebo mi dej důkaz, že při nabíjecím procesu prokládá nabíjecí pulsy pulsama "vybíjecíma". A když hovořím o desulfataci, tak myslím skutečně postižený akumulátor, jak jsi psal: " Pokud je však akumulátor zcela vybit, tedy plně sulfatovaný, je nám jakákoliv nabíječka již k ničemu." Tak takto sulfatovaný aku, takový aku je jak je známo občas se o tom někdo musí přesvědčit, když nevěří. Že snaha takovýto aku oživit SKUTEČNOU desufatační nabíječkou sice mnohdy je nepatrně úspěšná, ale k ničemu, plnou kapacitu již nikdy mít nebude a zisk pár ampérhodin není adekvátní času u toho stráveným a energii tomu věnované. A toto "K desulfataci tedy dochází při každém nabíjení. Pokud by nedocházelo, pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití." s tím souhlasím protože tohle umí kdejaká nabíječka, vlastně všechny nabíječky, kdyby ne, tak na to už jsi odpověděl "pak by se z akumulátoru stal článek k jednorázovému užití". Optimate prostě není žádnej zázrak(zázračná všespasitelná nabíječka) techniky, je to běžná procesorem řízená nabíječka - pro pohodlí uživatele. Skutečnou desulfataci neumí - neprokládá kladné nabíjecí pulsy zápornýma. Což ostatně platí pro většinu nabíječek.
matej (56.166) 03.04.2012 20:59
Skutečná desulfatace? http://wiki.mypower.cz/desulfatace
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser