Benzínová pumpa .........

 
 
   Je více nežli pravděpodobné, že si většina z nás na tento nedílný kus benzínové soustavy za léta provozu ani nevzpomene. Jedná se totiž o velmi spolehlivé čerpadlo, které pro všechny čtyři výrobce ze "země vycházejícího slunce" vyrábí Mitsubishi a navzájem se v drtivé většině liší pouze vlastním uchycením a vývody. Uchycení (je v přímé návaznosti na "tělo" čerpadla řešeno objímkou - viz. snímek č.1 + 3), ale i vývody (viz snímek č.2) jsou již přímo specifické nejen pro každou značku, ale rozdíly naleznete i v modelových řadách. Tento fakt sám o sobě však příliš neznamená neboť pokud jste sehnali čerpadlo z jiného stroje pak na vlastní "tělo" čerpadla můžete použít váš stávající držák (viz snímek č.3) a vývody nebývá problém pomocí benzínových hadiček uzpůsobit (viz snímek č.4).

   Avšak dříve než se dostaneme k problematice vlastního čerpadla nebude na škodu říci si pár základních věcí k vlastní funkci čerpadla. Musíme si uvědomit, že benzínové čerpadlo má dvě základní funkce. Ta která je každému

č.1

jasná je, že se stará o dodávku paliva ke karburátorům během jízdy. Druhá (i když by se mělo napsat první) neméně důležitá funkce je ta, že benzínové čerpadlo musí zajistit správnou hladinu v plovákových komorách karburátorů ještě před vlastním startem. A právě tuto věc si málo kdo uvědomuje. Nesprávné používání benzínové pumpy tak vede ke zcela zbytečnému zklamán z občasných potížích při startování stroje a v mnohých případech může dojít i ke zcela zbytečnému vybytí baterie. Jak tedy správně postupovat při prvním startu - obzvláště po

č.2

delším odstavení stroje nebo po tom, co byla nádrž respektive karburátory vyjeté "do sucha". Nejprve si tedy musíme uvědomit, že pro snadné a bezproblémové nastartování stroje (mimo jiné) je velice důležité mít benzín nejen v nádrži, ale jeho správnou hladinu musejí mít i karburátory. Tuto podmínku je nutné dodržet nejen při již zmíněném delším odstavení stroje či "vysušení" karburátorů, ale i při běžném každodenním užívání motocyklu. Při odstavení zahřátého

č.3

stroje totiž dojde (vlivem teploty vycházející z celého agregátu) k odpaření podstatné části benzínu z plovákových komor karburátorů a proto je nutné tuto hladinu před vlastním startem doplnit na optimální množství. A právě o tuto nesmírně důležitou záležitost se stará benzínové čerpadlo. Byl by však omyl, domnívat se, že je tento proces řízen automaticky a nemůžeme jej nikterak ovlivnit.  Postup se však bude velice lišit a to v závislosti na značce kterou sedláte. Je tedy nutné nejen dobře znát svůj stroj, ale rovněž správně používat jeho

č.4

důležité části ke kterým benzínové čerpadlo bezesporu patří.  

   Jak tedy správně postupovat ? Není to nikterak složité jen je třeba znát a dodržet několik "zákonitostí". Jak jsem již uvedl každá značka má svá specifika. Začnu tedy u toho nejméně složitého a to je systém, který využívá Yamaha. Zde je celá věc naprosto přehledná a velice se podobá systému který využívá velká část výrobců osobních automobilů.

   Po zapnutí klíčku v zapalování se okamžitě rozeběhne benzínové čerpadlo a doplní karburátory na potřebnou hladinu. Zde je tedy nutné pouze vyčkat doplnění hladin - po dobu

ilustrační foto

chodu čerpadla je slyšet jeho charakteristický zvuk který zmizí

ilustrační foto

(čerpadlo vypnulo) po úplném doplnění karburátorů a můžeš startovat - nestartujte tedy dříve, dokud čerpadlo pracuje (dokud neztichne). Trochu složitější (pro ovládání) formu volila

Suzuki

   zde je pro doplnění hladiny plovákových komor nutné dodržet tento postup : Při zařazeném neutrálu, zmáčkni tlačítko startéru bez vymáčknutí spojky. Pokud uděláš popsané, benzínové čerpadlo se okamžitě rozeběhne a ty uslyšíš charakteristický zvuk, který se v přímé

závislosti na stoupající hladině bude měnit (intenzita cvakání se bude zmenšovat) až ustane úplně (čerpadlo vypnulo). Hladina karburátorů je doplněna a ty můžeš provést bezproblémový start. Dle mého názoru nejhorší řešení používá Honda a Kawasaki. Tyto dvě firmy zvolili systém (poskytující prostor pro socialistické DoDo - dodělej doma), kdy čerpadlo pracuje pouze při startování. Není tedy možné doplnit odpařený benzín či prázdné karburátory před vlastním startem což při delším stání nebo při již zmíněném "vysušení" karburátorů vyžaduje minimálně to, aby byl váš akumulátor v "dobré kondici".

   Možná vás napadne otázka : co když se při dodržení popsaného postupu zvuk čerpadla

ilustrační foto

neozve nebo naopak neustane. V prvním případě : zvuk čerpadla se neozve na 90 % to znamená, že karburátory mají správnou hladinu a můžete okamžitě startovat. Může se však stát, že se nějaký "kutil" vrtal v parabole a přehodil žluto zelené dráty. V parabole jsou totiž dva takřka totožné páry žluto zelených kablíků ovšem jen jeden má na samičce konektoru kouřovou bužírku a za samečkem černou izolepou udělaný kroužek. Pokud je tedy některý "kutil" správně nespároval nebude vám svrchu zmíněný postup načerpání karburátorů fungovat. Náprava je snadná - správně spárovat žluto zelené kablíky. 

ilustrační foto

   V druhém případě : zvuk čerpadla neustává : máte málo, nebo žádný benzín případně

máte v palivové soustavě vzduch což se často stane po odpojení nádrže z palivového systému (tedy při demontáži nádrže ze stroje nebo poté co vám zcela došel benzín.) Netrapte čerpadlo zbytečným dlouhým během na prázdno a doplňte benzín (případně po doplnění benzínu krátce projeďte čímž se vzduch ze systému zcela odstraní). Pokud však zjistíte, že je benzínu dostatek a v systému již není žádný vzduch přesto čerpadlo stále "dává" (nevypne) jedná se na 99 % o dosti závažnou poruchu a pokud necháte čerpadlo běžet ještě chvilku - je více než pravděpodobné : A) že benzín začne vytékat vně motocyklu některou netěsností palivového okruhu (hadičky, filtr, spoje atd) nebo

B) že benzín začne vytékat přepadem plovákové komory jejíž jehla z nejrůznějších příčin neuzavřela přívod benzínu. V každém případě bude někde netěsnost, neboť palivové čerpadlo vypíná tehdy - jestliže "ucítí" předem nastavený odpor neboli po docílení určitého předem stanoveného tlaku v benzínovém systému. Pokud je tedy někde v benzínovém systému jakákoli netěsnost, pak tohoto tlaku není dosaženo a čerpadlo nevypne. Jedná se skutečně o velmi závažnou poruchu a je nutné netěsnost najít a opravit. Samozřejmě začínáme vždy u toho méně složitého - proveďte tedy vizuální kontrolu všech spojů. Pokud není nic viditelně povoleno ani poškozeno spusťte na okamžik čerpadlo a pokuste se zjistit odkud benzín vytéká.

   

Pro pokračování článku

klikni na knihu

     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser