|
moje Máša EN450......
|
 |
|
|
|
Vyrazili jsme brzy ráno z Londýna plně
naloženi a vybaveni. Naším večerním cílem byla Paříž, kde jsme měli sraz
s mým bratrem, který byl na čundru ve Francii a zajistil zde malý byt na
několik dní. Pochopitelně jsme ihned nabrali zpoždění, jak už to
v takových případech bývá. V Doveru byl problém s trajektem a na
druhé straně kanálu (tedy vlastně Kanálu) jsem musel nechápavým
Francouzům vysvětlovat směsicí své mizerné francouzštiny, která jim
připadala mimořádně legrační, a poměrně dobré angličtiny, které
nechtěli rozumět, proč mám české cestovní doklady, britský řidičský
průkaz, motocykl registrovaný v Londýně a přítelkyni s polským
pasem. Nakonec se jim ale naskytla příležitost buzerovat někoho
zajímavějšího, a tak nás poslali dál. Z Calais až do Paříže vede
velmi pěkná dálnice, takže jsme brzy uháněli |
|
|
s větrem v zádech. Bohužel, jak se
později ukázalo, uháněli jsme také s plameny v zádech. Francouzi
nepatří mezi nejdisciplinovanější řidiče (dokonce i na severu, o
jihu vůbec nemluvím), a proto zřídkakdy dodržují nejvyšší povolenou
rychlost a s radostí používají klakson v podstatě bez důvodu. Proto
mi vůbec nepřipadalo divné, že na nás předjíždějící vozy často
troubí a jejich osádky mávají rukama. Ovšem jen do té doby, než jsem
zjistil, že nám už
nějakou dobu hoří obě postranní sedlové brašny!! Abych ušetřil, koupil
jsem namísto kožených koženkové, které byly skutečně o polovinu levnější a
zdály se být stejně odolné. Opak byl ovšem pravdou. Poté, co jsme je
naplnili oděvy a různými dalšími drobnostmi, se
|
ilustrační
foto |
 |
|
začaly velmi pozvolna ale zato jistě
prověšovat. Prověšovaly se tak dlouho, až s radostí sobě vlastní dosedly
na koncovky výfuků. Jak známo, koženka a horko nepatří mezi nejlepší
kombinace. Abych to zbytečně neprotahoval,
|
nejprve začaly měknout a pak vzplály.
Když jsem konečně zastavil na krajnici a rukama urval obě hořící brašny
(díky bohu jsem měl kožené rukavice) a udupal oheň v příkopě, přišla má
přítelkyně prakticky o všechno oblečení (pokud tento výplod mé choré mysli
čtou osoby ženského pohlaví, jistě si dokáží představit, jaká to byla pro
ni hrůza) a mě zůstala dvě trička a několik kusů spodního prádla (tj.
prakticky všechno, co jsem si s sebou vezl – život je zřejmě opravdu
nespravedlivý). Tou dobou jsme už měli téměř čtyři hodiny zpoždění, na
mého bratra žádný kontakt a sraz před nádražím, o němž jsem neměl tušení,
kde je. Nakonec na nás počkal, ale když jsme dorazili, byl právě na
odchodu. Naše pyrotechnická historka mu připadal velmi vtipná. Není zřejmě
nutno podotýkat, že byl jediný (dnes lituji, že jsem neměl dost
duchapřítomnosti celou věc zachytit na fotkách).
|
Naštěstí to byl jediný
opravdu nepříjemný zážitek za celou dobu naší anabáze, s výjimkou
neskutečné historky v Polsku, ke které se ještě vrátím. Během
čtyřiceti dní jsme udělali velký okruh kolem Francie po trase
(zhruba) Paříž – Normandie – Bretaň – Loira – Bordeaux – Marseille –
Monako, projeli severní Itálii, dorazili do Vídně, odkud jsme
pokračovali přes Bratislavu a Pováží do Krakova až do Varšavy. Mě
navíc čekalo ještě dalších 400 km do Prahy. Počasí bylo nádherné,
přestože už bylo září a za celou cestu až do Benátek pršelo jen
jednou. Zato přejezd přes Alpy a hlavně jízda z Vídně do Varšavy
byla docela hrůzná. V Alpách bylo asi pět nad nulou a mlha. Měli
jsme na sobě prakticky všechno oblečení, které
|
ilustrační
foto |
 |
|
jsme vezli (v Paříži jsme obnovili naši
garderobu), ale stejně nám byla hrozná zima. Zřejmě k tomu také dost
přispěl fakt, že jsme se dva předchozí týdny povalovali na Azurovém
pobřeží a jezdili jen v šortkách (ano máte pravdu, byla to pěkná
blbost!!). Pak se počasí umoudřilo a cesta nejprve do Salzburgu a pak
do Vídně byla opravdu příjemná. V Bratislavě ovšem začalo pršet a
nepřestalo, dokud jsme po dvou dnech a dobrých 400 kilometrech
nedorazili do Varšavy. A teď slíbená hororová historka z Polska.
Předposlední den jsme k večeru vyrazili z Krakova, kde byla naše
poslední zastávka, abychom v noci po volné silnici v klidu dorazili do
jednoho z nejohavnějších hlavních měst světa. Obě města nespojuje
(alespoň tehdy nespojovala) dálnice, ale silnice pro motorová vozidla
(lépe řečeno, silnice pro obrněná a terénní motorová vozidla).
Naštěstí byl minimální provoz a ačkoli jsme byli promáčení a promrzlí,
hřálo nás vědomí, že za pár hodin už budeme v teple a suchu ve
Varšavě. Viditelnost byla mizerná, nakonec pršelo a byla tma, ale
v noci je přece všechno, co se pohybuje po mezinárodní dvouproudé
silnici už zdaleka vidět díky světlům. Nebo ne? V životě by mne
nenapadlo, že mezi účastníky silničního provozu na tomto typu silnice
se může objevit stádo krav! Jakýsi šílený rolník, jenž pravděpodobně
vlastnil pastviny na obou stranách silnice, se rozhodl svým miláčkům
dopřát čerstvé pastvy, a proto je převáděl ve dvě hodiny ráno přes
rychlostní komunikaci. Protože však jsou mezi oběma proudy (logicky)
svodidla, musel pastevec najít proluku. Vedl tudíž krávy nikoli přes
silnici ale po silnici (nutno uznat, že po směru provozu). Zkrátka a
dobře, dodnes nevím, jakým záhadným způsobem jsme prokličkovali mezi
tolika dobytky a nic se nám nestalo. Naštěstí jsem byl stejně
promočený, takže se nedalo poznat, jestli se mi jen orosilo čílko,
nebo jsem si i cvrnknul do gatí … Kdo ví? |
Po cestě jsme pochopitelně
zažili spoustu dalších veselých historek z natáčení, ale žádná |
ilustrační
foto |
už není motorkářská a kromě toho se
tahle rubrika jmenuje Moje Máša a ne Moje Ego. Nakonec bych chtěl
jen poznamenat, že moje dvojjazyčná diskuse s celníky v Calais byla
jen dětskou slavností proti dohadování s českými úředníky při
přejezdu z Polska do vlasti. V jednu chvíli jsem už myslel, že to
vzdám a vrátím se buď do Varšavy nebo do Londýna a nebo třeba do
Alma-Aty …
|
 |
Po dalších dvou letech jsem
se do Londýna na poměrně dlouhou dobu vrátil a moje Beruška tak
stála roky v garáži nepoužívaná, vždy na jaře a na podzim provětraná
mým
|
|
bratrem, občas ve spolupráci s kamarádem
Martinem, se kterým dnes společně brázdíme silnice. Když jsem se pak
definitivně vrátil do naší minirepubliky, měl jsem doma téměř veterána, jehož SPZ patří
mezi nejstarší vydané zahraničním motocyklům u nás. Mezitím jsem
vlastnil a vyzkoušel další stroje a prožil své nejintenzivnější
motorkářské období, ale to už je docela jiná historie. |
|
|
|
|
Text : Bizon |
Spojení na autora článku : |
 |
Foto : Bizon a archiv K 1400 |
|
 |
Zpět na úvod článku : |
|
|
Zpět do sekce :
moje máša
|
 |
|
|
|
|
|