moje Máša EN450...... 

   
  Vyrazili jsme brzy ráno z Londýna plně naloženi a vybaveni. Naším večerním cílem byla Paříž, kde jsme měli sraz s mým bratrem, který byl na čundru ve Francii a zajistil zde malý byt na několik dní. Pochopitelně jsme ihned nabrali zpoždění, jak už to v takových případech bývá. V Doveru byl problém s trajektem a na druhé straně kanálu (tedy vlastně Kanálu) jsem musel nechápavým Francouzům vysvětlovat směsicí své mizerné francouzštiny, která jim připadala mimořádně legrační, a poměrně dobré angličtiny, které nechtěli rozumět, proč mám české cestovní doklady, britský řidičský průkaz, motocykl registrovaný v Londýně a přítelkyni s polským pasem. Nakonec se jim ale naskytla příležitost buzerovat někoho zajímavějšího, a tak nás poslali dál. Z Calais až do Paříže vede velmi pěkná dálnice, takže jsme brzy uháněli
   
s větrem v zádech. Bohužel, jak se později ukázalo, uháněli jsme také s plameny v zádech. Francouzi nepatří mezi nejdisciplinovanější řidiče (dokonce i na severu, o jihu vůbec nemluvím), a proto zřídkakdy dodržují nejvyšší povolenou rychlost a s radostí používají klakson v podstatě bez důvodu. Proto mi vůbec nepřipadalo divné, že na nás předjíždějící vozy často troubí a jejich osádky mávají rukama. Ovšem jen do té doby, než jsem zjistil, že nám už nějakou dobu hoří obě postranní sedlové brašny!! Abych ušetřil, koupil jsem namísto kožených koženkové, které byly skutečně o polovinu levnější a zdály se být stejně odolné. Opak byl ovšem pravdou. Poté, co jsme je naplnili oděvy a různými dalšími drobnostmi, se

ilustrační foto

začaly velmi pozvolna ale zato jistě prověšovat. Prověšovaly se tak dlouho, až s radostí sobě vlastní dosedly na koncovky výfuků. Jak známo, koženka a horko nepatří mezi nejlepší kombinace. Abych to zbytečně neprotahoval,
nejprve začaly měknout a pak vzplály. Když jsem konečně zastavil na krajnici a rukama urval obě hořící brašny (díky bohu jsem měl kožené rukavice) a udupal oheň v příkopě, přišla má přítelkyně prakticky o všechno oblečení (pokud tento výplod mé choré mysli čtou osoby ženského pohlaví, jistě si dokáží představit, jaká to byla pro ni hrůza) a mě zůstala dvě trička a několik kusů spodního prádla (tj. prakticky všechno, co jsem si s sebou vezl – život je zřejmě opravdu nespravedlivý). Tou dobou jsme už měli téměř čtyři hodiny zpoždění, na mého bratra žádný kontakt a sraz před nádražím, o němž jsem neměl tušení, kde je. Nakonec na nás počkal, ale když jsme dorazili, byl právě na odchodu. Naše pyrotechnická historka mu připadal velmi vtipná. Není zřejmě nutno podotýkat, že byl jediný (dnes lituji, že jsem neměl dost duchapřítomnosti celou věc zachytit na fotkách).
   Naštěstí to byl jediný opravdu nepříjemný zážitek za celou dobu naší anabáze, s výjimkou neskutečné historky v Polsku, ke které se ještě vrátím. Během čtyřiceti dní jsme udělali velký okruh kolem Francie po trase (zhruba) Paříž – Normandie – Bretaň – Loira – Bordeaux – Marseille – Monako, projeli severní Itálii, dorazili do Vídně, odkud jsme pokračovali přes Bratislavu a Pováží do Krakova až do Varšavy. Mě navíc čekalo ještě dalších 400 km do Prahy. Počasí bylo nádherné, přestože už bylo září a za celou cestu až do Benátek pršelo jen jednou. Zato přejezd přes Alpy a hlavně jízda z Vídně do Varšavy byla docela hrůzná. V Alpách bylo asi pět nad nulou a mlha. Měli jsme na sobě prakticky všechno oblečení, které

ilustrační foto

jsme vezli (v Paříži jsme obnovili naši garderobu), ale stejně nám byla hrozná zima. Zřejmě k tomu také dost přispěl fakt, že jsme se dva předchozí týdny povalovali na Azurovém pobřeží a jezdili jen v šortkách (ano máte pravdu, byla to pěkná blbost!!). Pak se počasí umoudřilo a cesta nejprve do Salzburgu a pak do Vídně byla opravdu příjemná. V Bratislavě ovšem začalo pršet a nepřestalo, dokud jsme po dvou dnech a dobrých 400 kilometrech nedorazili do Varšavy. A teď slíbená hororová historka z Polska. Předposlední den jsme k večeru vyrazili z Krakova, kde byla naše poslední zastávka, abychom v noci po volné silnici v klidu dorazili do jednoho z nejohavnějších hlavních měst světa. Obě města nespojuje (alespoň tehdy nespojovala) dálnice, ale silnice pro motorová vozidla (lépe řečeno, silnice pro obrněná a terénní motorová vozidla). Naštěstí byl minimální provoz a ačkoli jsme byli promáčení a promrzlí, hřálo nás vědomí, že za pár hodin už budeme v teple a suchu ve Varšavě. Viditelnost byla mizerná, nakonec pršelo a byla tma, ale v noci je přece všechno, co se pohybuje po mezinárodní dvouproudé silnici už zdaleka vidět díky světlům. Nebo ne? V životě by mne nenapadlo, že mezi účastníky silničního provozu na tomto typu silnice se může objevit stádo krav! Jakýsi šílený rolník, jenž pravděpodobně vlastnil pastviny na obou stranách silnice, se rozhodl svým miláčkům dopřát čerstvé pastvy, a proto je převáděl ve dvě hodiny ráno přes rychlostní komunikaci. Protože však jsou mezi oběma proudy (logicky) svodidla, musel pastevec najít proluku. Vedl tudíž krávy nikoli přes silnici ale po silnici (nutno uznat, že po směru provozu). Zkrátka a dobře, dodnes nevím, jakým záhadným způsobem jsme prokličkovali mezi tolika dobytky a nic se nám nestalo. Naštěstí jsem byl stejně promočený, takže se nedalo poznat, jestli se mi jen orosilo čílko, nebo jsem si i cvrnknul do gatí … Kdo ví?

   Po cestě jsme pochopitelně zažili spoustu dalších veselých historek z natáčení, ale žádná

ilustrační foto

už není motorkářská a kromě toho se tahle rubrika jmenuje Moje Máša a ne Moje Ego. Nakonec bych chtěl jen poznamenat, že moje dvojjazyčná diskuse s celníky v Calais byla jen dětskou slavností proti dohadování s českými úředníky při přejezdu z Polska do vlasti. V jednu chvíli jsem už myslel, že to vzdám a vrátím se buď do Varšavy nebo do Londýna a nebo třeba do Alma-Aty …     
   Po dalších dvou letech jsem se do Londýna na poměrně dlouhou dobu vrátil a moje Beruška tak stála roky v garáži nepoužívaná, vždy na jaře a na podzim provětraná mým
bratrem, občas ve spolupráci s kamarádem Martinem, se kterým dnes společně brázdíme silnice. Když jsem se pak definitivně vrátil do naší minirepubliky, měl jsem doma téměř veterána, jehož SPZ patří mezi nejstarší vydané zahraničním motocyklům u nás. Mezitím jsem vlastnil a vyzkoušel další stroje a prožil své nejintenzivnější motorkářské období, ale to už je docela jiná historie.
Text : Bizon

 Spojení na autora článku :

Foto : Bizon a archiv K 1400
        

Zpět na úvod článku :

Zpět do sekce : moje máša  

 
     
 
   

zpět na úplný začátek

   
    Chopper a cruiser