Nejen výměna simerinků v předních tlumičích

II. část

     Máme rozebráno a další řádky si můžete přečíst a řídit se jimi nebo udělat vše po svém. Záleží na každém jednom a po pravdě musím říci, že když jsem v pionýrských létech mého motorkaření slyšel to co zde uvedu od zkušených - poklepal jsem si na čelo a také jsem neposlechl. Tedy - vezměte kluzáky a v soustruhu je kompletně (hlavně pracovní část) přeleštěte. Důvod je jednoduchý. Tlumiče jsou opracovávány strojně a pokud by jste si jejich povrch dali pod mikroskop, zjistili by jste, že je na nich vlastně hóóódně hrubý "závit" Také z tohoto důvodu (tedy že kluzáky nejsou ručně doleštěny) první simerinky na stroji nikdy dlouho nevydrží (druhé již většinou drží déle, neboť se o první simerinky - kluzáky sami částečně doleštily). Při leštění se nemusíte nikterak žinýrovat a pořádně přitlačte. Tato námaha se vám bohatě vrátí nejen v
životnosti simerinků. Doufám, že nemusím zdůrazňovat to - že když již máte kluzáky v soustruhu, měli by jste zkontrolovat jejich házivost (přestože stroj nebyl nabourán). Podrobněji se k tomuto vrátím v další část článku.
   Jestliže máte "naleštěno" je čas na zpětnou montáž, ale před tímto zkontrolujte čistotu nejen vlastních tlumičů (zda někde není usazen otěr - "hliníková kašička"). Pokud tlumiče a díly vykazují usazeniny otěru (nejlépe to poznáte otřením černým hadrem - ale pokud jsou tlumiče jeté delší dobu ten otěr tam bude zcela jistě) je nutné vše omýt a propláchnout. Vlastní tlumiče nikdy - opakuji nikdy - neproplachujte agresivními čistidly ani benzínem. Mytí dílů a jejich oplach dělejte petrolejem a po jeho uschnutí (můžete si pomoci stlačeným vzduchem ale hlavně zbytky petroleje neutírejte "chlupatým hadrem") tedy přistoupíme k

zpětné montáži. V první části článku jsem uvedl že na tuto činnost nebudete potřebovat

foto č.7

žádné speciální nářadí - přesto pokud již budete u soustružníka nechte si od něho na soustruhu vytočit přípravek na montáž simerinku. Je to super věc a zamezíte poškození simerinků při jejich montáži do tlumičů. Není to nic složitého.
Z plného kusu oceli nebo ze silnostěnné trubky si nechte udělat přípravek, který bude mít otvor o 0,1 mm větší nežli je průměr kluzáků a o 0,5 mm menší nežli je vnější průměr simerinků. Délka tohoto přípravku (nebo
chcete li silnostěnné trubky) by měla být alespoň 60 - 80 mm (delší nevadí ale již se špatně soustruží otvor). Pokud je totiž tato silnostěnná trubka alespoň v uvedené délce - pak stačí její setrvačná síla k naražení simerinků. Ale to jsem předběhl.
   S montáží nespěchejte - popíši pár věcí které vás mohou potkat a jak se nepříjemnosti vyhnout. Velice často se stane, že se zapomene do spodků tlumičů dříve nežli kluzáky zasunout hliníkový dutý váleček (na fotu č. 7 červená šipka) Pokud se to již stalo a přišli jste na to až když se marně snažíte utáhnout imbus šroub M8 (zdá se vám najednou krátký - nechytil závit) na spodku tlumičů (ten o němž jsem psal v úvodu - aby jste si z něho neztratili měděnou podložku - na fotu č. 7 modrá šipka) bude již pozdě a musíte demontáž - včetně vytrhnutí kluzáků opakovat. Proto radím - složit tlumiče (samozřejmě že kluzáky před zasunutím lehce potřete olejem) utáhnout  imbus M8 (na fotu č. 7  modrá šipka) a teprve poté postupovat s montáží dál. Může se vám stát - a zřejmě i stane, že jste všechno složili dobře, ale tento imbus šroub - pod který jste si dali čerstvě !!! vyžíhanou měděnou podložku
(- klikni - a čti jak vyžíhat podložku v části článku : Utažení průtokového šroubu) jste sice zatáhly ovšem nejde utáhnout "natvrdo" neboť se protáčí. V takovémto případě pomůže vzduchová utahovačka a pokud jí nemáte můžete s úspěchem použít příklepovou vrtačku (s nástavcem do goli a přechodem na imbus). Jako další s čím se můžete setkat je to, že horní kluzné pouzdro (na fotu č. 7 žlutá šipka)  zůstane nezasunuté do původní polohy (hloubky). V žádném případě !!! na něj neklepejte, ale přes podložku (na fotu č. 7 zelená šipka) jej pomocí přípravku (který jste si nechali zhotovit pro montáž simerinků) ustavte do správné pozice (většinou stačí využít setrvačné hmotnosti po kluzáku volně padajícího přípravku).

   Pokud již máte absolutní jistotu, že je vše správně složeno a spodní imbus M8 je utažený můžeme přistoupit k montáži vlastních simerinků. Jak jsem v úvodu uvedl kupujte pouze kvalitní - několik desítek až stovek korun navíc za to stojí. Pokud je tedy nepůjdete koupit do Řempa (kde je prodávají kusově jako housky v pekárně) tak ve značkových prodejnách se prodávají již zabalené pro příslušný model stroje v páru (viz foto č. 8). Navíc bývá u každého balení příbal který obsahuje (nechce se mi napsat vazenínu ani kolomaz i když si pod tímto slovem jistě každý představí to co tento příbal skutečně obsahuje) speciální mazací tuk. Je to

foto č.8

skutečně speciál a ti starší z vás kteří jste z JZD případně ze Svazarmovských dílen znali pouze tři druhy A) červenou klasickou B) žlutou na vodní čerpadla a C) zelenou dvounulku - takzvané smrky, budou zřejmě překvapeni nejen barvou, ale i její jemností která si s tou jež se používá na zcela jiné účely příliš nezadá .
   Ještě dříve nežli začnete se simerinky cokoli dělat radím vám - dobře si je prohlédněte!!! Tyto simerinky bývají dvoubřité s tím, že každý z břitů je osazen pérkem. Ale pozor - pouze jeden břit je těsnící a druhý stěrací - nelze tedy simerink osadit obráceně. Lépe řečeno lze, ale tlumiče vám potečou. Prohlédněte si pozorně snímek č. 9. Rubem montujte dovnitř a lícem ven. Pro dobrou orientaci při polohování vám poslouží nápisy, které jsou vždy pouze na líci. Jestliže tedy již máte jasno jakou stranou je budete montovat - roztrhněte příbal a vyplňte jím drážky mezi břity simerinků (viz fotu č. 9 - mezi modrou a zelenou šipkou). Pokud vám trochu zbude - nejspíš ne mnoho - pak tímto zbytkem potřete pérko na stěracím (lícním) břitu.
foto č.9
Poslouží to - coby vcelku účinná ochranu proti jeho korozi. Jestliže máme tedy simerinky takto připravené přistoupíme k jejich vlastní montáži která - pokud máte zmíněný přípravek bude naprosto jednoduchá a na profi úrovni. Vlastní postup je stejný jako při ustavování horního kluzného pouzdra - tedy : využijte setrvačné hmotnosti po kluzáku volně padajícího přípravku. Simerinky ustavte do správné polohy - což znamená že jeho horní hrana musí končit u spodní hrany zápichu který je určen pro pojistný kroužek. Osaďte pojistný kroužek, pryžovou prachovku (tuto můžete z vnitřní strany rovněž lehce potřít mazacím tukem). Naposledy osadíte chromové krytky horních prachovek.
   Další postup je myslím jasný a tak pouze připomenu aby jste si nezapomněli po protažení tlumičů spodními brýlemi osadit objímky blinkrů . Jestliže tedy máme již tlumiče osazené v brýlích - nastává ten správný čas pro alchymi.
   Každý z vás jistě nejlépe ví jak se jeho stroj choval a zda byli tlumiče tvrdé nebo měkké, zda tlumili hodně případně málo ..... Pokud jste tedy nabyli dojmu že to nebylo ono nemusíte se bát trochu experimentovat. Do měkkých tlumičů můžete přidat podložku pod pružiny do těch které tlumili málo můžete zkusit hustší olej atd... atd. Univerzální rada skutečně není a to hned z několika důvodů. Budíš vám však útěchou že tímto postupem, kterému se s oblibou říká : pokus / omyl skutečně nic zkazit nemůžete. Pokud bude podložka pod pružinou příliš - pak jí prostě vyndáte. Pokud bude olej příliš hustý nestojí zase tolik aby jste s jeho výměnou museli otálet. POZOR : používejte pouze olej určený do tlumičů respektive hydromotorů. Jakou značku zvolíte není až tak důležité - podstatnější je sledovat jeho viskozitu. Tuto by jste mněli zjistit přinejmenším na www stránkách konkrétního výrobce.
   Máte li i v této věci jasno mžete přistoupit k nalití oleje. Kolik jej nalít? Pro každý motocykl toto uvádí výrobce v manuálu, ale po pravdě řečeno někdy je tento údaj naprosto nelogický. Napříklat VS 1400 má v manuálu uveden obsah tlumiče 354ml. Absolutně nechápu jak bych tento objem naměřil a pokud již ano jak bych jej bezezbytku dokázal nalít do tlumiče. Dle mého názoru je úplně jedno zda bude v tlumiči 340 nebo 360ml avšak zcela zásadní a nejdůležitější je to, aby byly naplněny stejnoměrně a tomuto se již skutečně vyplatí věnovat maximální pozornost. Jak to uděláte je v podstatě jedno a řekl bych, že je poměrně zbytečné běžet kupovat přesný (vcelku drahý) skleněný odměrný válec (já jej sice mám - ale docela blbě se po použití myje). Bohatě vám stačí mít cejchovanou skleničku se kterou si zhruba odměříte celý obsah (pro oba tlumiče) a tento poté přesně rozdělíte na půl. Jak? Třeba pomocí kuchyňské váhy atd.... těch možností je spousta, ale zásadu - do obou stejně - by jste mněli striktně dodržet.
   Jestliže je olej nalit - osadíte pružiny. Cože? že jste zapomněli jak tam byli? No tak pokud máte progresivní pružiny což znamená, že na jednom konci má pružina stoupání řídké a na druhém husté - pak si zapamatujte že husté stoupání (to kde jsou "závity" pružiny blíže u sebe) patří vždy nahoru.
   Další postup je již jasný a tak pouze připomenu : aby jste si vzpomněli (při utahování aretace pružin) jak bylo těžké jí povolit a utahujte s citem. Tato nemá skutečně kam "utéct" neboť aretaci jistí matky v horních brýlích. Naproti tomu, brýle, osu ..... utahujte "s chutí" nikoli bezmyšlenkovitě - mohli by jste si totiž velice snadno některý ze závitu strhnout.
   V závěru dnešního článku se ještě na chvilku alespoň okrajově vrátím k slíbenému a to je kontrola a případné rovnání kluzáků tlumičů. Skutečně se vám může velice snadno stát, že budou vaše kluzáky ohnuté aniž by jste havarovali. Těch příčin může být mnoho - transportem z výrobního závodu k zákazníku počínaje a "vymetením" hlubokého výmolu konče. Pro VS 1400 je v manuálu uvedena tolerance 0,2mm a ostatní stroje našeho stylu na tom budou podobně. Větší prohnutí kluzáků má za příčinu zcela zbytečné opotřebování vnitřků tlumičů a pokud výrazněji přesáhne povolenou toleranci pak dochází i ke zhoršení jejich funkce a samo sebou jízdních vlastností. Běžné srovnání kluzáků ba i rovnání po větší havárii se nechá ve
foto č.10
většině případu provést poměrně velice úspěšně - ovšem je zde ovšem. Chce to za prvé vcelku výkonný - přesný nejlépe hydraulický lis, soustavu přípravků a hlavně velkou opravdu velkou zkušenost. Aniž bych si zde chtěl dělat reklamu (pro jistotu tedy raději hned uvedu že na "kšeft" to nedělám a dělat nebudu) tak můžu říct, že mi rukou prošlo již několik desítek kluzáků a doslova ke každému se musí zvolit individuální přístup nejen dle zakřivení, ale
také dle místa jeho prohnití a hlavně - dle použitého materiálu (výrobce). Ten výrobce hraje skutečně velkou roli neboť každý používá jinak zpracovaný materiál a například Marzocchi je nutné prohnout o cca 25mm !!! nežli se hnou. Ale jak jsem již několikrát na našich stránkách uvedl - všechno jde jenom malé děti se nosí a hadi lezou ....  a tak se i kluzáky po havárii (na fotu č.10) nakonec povedli srovnat pod 0,1mm !!! Pokud již budete rovnat kluzáky po havárii je rovněž nesmírně důležité zkontrolovat souosost brýlí která se při těžkém pádu jisto jistě více či méně "rozhodí". Pokud se jedná o "pouhé" vyosení (prohnutí) brýlí v oblasti

uchycení kluzáků pak jejich srovnání není rovněž složité, ale je to opět spíše o zkušenostech.

foto č.11

Ovšem pokud se brýle prohnou a navíc "přetočí"  (viz. foto č.11) - pak je to docel oříšek a bez speciálních přípravků - prakticky nemožné. Pokud již rovnáte nebo necháváte rovnat přední část po havárii, určitě nechte rovněž zkontrolovat přední osu která bude zcela jistě také prohnutá. U přední osy je uváděna tolerance 0,25mm a musím říci že tento údaj mi přijde hodně ale opravdu hodně drsný. Dvě a půl desetiny na ose vám na obvodu kola udělá již pořádný kus a tak bych jej bral spíše jako absolutně krajní přípustnou mez (já osobně bych s takovouto osou stroj z dílny nepustil).
   To - že je osa předního kola prohnutá poznáte velice snadno i bez měření. Jak? Pokud budete točit osou předního kola a vlastní kolo (lehce se dotýkající podlahy)  vám bude v blatníku "cestovat" z leva doprava - pak je jasné, že máte osu ohnutou a je nutné jí srovnat v specializované dílně - nebo koupit novou.
   Doufám, že jsem vás fotografiemi umístěnými v závěrem článku příliš nevyděsil - pokud ano nebyl to záměr. Chtěl jsem v závěru poukázat nejen na to, že jsou za několik tisícovek řešitelné věci - které by jinak stáli desetitisíce, ale také na to, že tyto opravy (na rozdíl od výměny simerinků) by měla řešit již jen odborná dílna - vybavená nejen speciálním nářadím, ale hlavně
zkušenými mechaniky

 

   spojení na autora článku

 
Foto : archiv K1400    

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

           
Standa (paskov.cz) 09.12.2005 10:17
Čau, jaký je rozdíl mezi progresivní a origo pružinou? Někde jsem je viděl prodávat za cca 2100,- a jěště jedna otázka. Když mám najeto cca 17 tKm a gufera mi nerosí stačí vyměnit jenom olej? Dík
Generál (27.30) 09.12.2005 11:09
Čágo Staňochu ;-) progresivní máš zde : http://www.k1400.cz/clanky/codelat/tlumice/vymena/15.jpg ...... klasické tady : http://www.k1400.cz/clanky/codelat/tlumice/vymena/16.jpg ...... no a pokud otevřeš poslední adresu tak ti musí skápnout slza : http://www.k1400.cz/clanky/codelat/tlumice/vymena/17.jpg ........ samozřejmě nesmíš koukat na barvu. Ale ty parametry. Průměr 50mm!!! uchycení v brýlích na tři šrouby atd atd.... Jinak těch 17.000 moc neříká. Jak je v článku uvedeno záleží na podmínkách kde a jakým stylem se najely a pak také na zatížení, kvalitě vozovky ..... Já osobně bych je dal - není to zase taková položka aby jsi se s tím pak peklil vejpůl sezony. Ne že by to bylo kdoví jak složité ale když zrovna někam chceš jet a zjistíš že máš pod tlumiči loužičky tak to přijde docela líto ;-) Hlavně ale pořádně zkontroluj a nalešti !!! kluzáky - dělá to opravdu hodně.
Standa (paskov.cz) 09.12.2005 12:00
Dík, ale chtěl jsem vědět co se změní když dám místo origo pružiny progresivní. Bude to lépe tlumit nebo něco podobného? A s těma 17tKm je to jasné, já najel cca 8tKm a zbytek předchozí majitel takže vím prd. Zrovna právě rozebírám předek (chtěl jsem vyměnit olej a vyleštit ten hnusný hliník na těch tlumičích, takže asi jóó.
Standa (paskov.cz) 09.12.2005 12:23
Jo a ještě jsem ti poslal fotku spodních brýlí (VS 1400) po kolizi (nééé mojí naštěstí!!!). Ty už asi opravit nepůjdou. (Musím poznamenat že rám byl taky ohlý).
Generál (27.30) 09.12.2005 12:54
To : Standa - nevím kam to chceš - předpokládám že na zadek. Pokud seženeš odpovídající pak to přínos určitě bude. Dříve když se to ještě neumělo vyrobit tak se dělali pružiny dvě. Jedna měkčí a kratší nahoru a druhá delší a tuhá dolu. Dnes díky pokročilejší technologii se již tyto vyrábějí jako celek (jeden kus) a umožňují právě progresivní pružení (jemný nástup) Navíc se ještě mnohdy řeší tak že mají nejen různé "stoupání" ale také různý průměr (jsou ve tvaru šišky z natahovacích pendlovek respektive těch co je znáš z lesa) což je zase dobré v tom že ti "závity" pružiny o sebe necvakají (navzájem se neodráží). Chce se říci novinka - ovšem koukni do levého spodního rohu na tomto fotu : http://www.k1400.cz/images/K1400/1-12/general/1957.JPG a bude ti jasné, že již můj starý dobrý osmipérák z roku 57 byl takto osazen ;-))))
Martin (jaronet.cz) 21.07.2007 15:42
Ahoj potřeboval bych radu jak na výměnu simeringu.Už jem je měl rozdělaný ale nemohl jsem nějak vysunout tu lesklou tyč z toho tlumiču,jako pružinu(velkou)a olej jsem od tud vyndal ale jak mam vyndat tu lesklou tyč(čast tlumiče)z toho celýho tlumiče?Nějak těm odborným výrazům nerozumím tak jsem to napsal lajdsky,doufam že tomu porozumíš a poradíš mi.Dík
Generál (cservis.cz) 23.07.2007 18:13
Je to jednoduché. Povolíš spodní imbus a vyndáš pojistku nad simerinkem. Potom upneš tlumič za flašku (pevná část tlumiče) do svěráku a kluzák (lesklá tyč) z něho větším rázem "vytrhneš". Jde to vcelku dobře....
Tomáš (4ginternet.cz) 11.12.2007 16:39
ahoj generale mam mensi dotaz cim a jak lestit ty trubky soustruch mam a zelenou kridu nebo mejdlo nebo jak se tomu rika taky porad postup diky
Petr (iol.cz) 11.05.2008 16:24
Hoj, nemáš, náhodou, zkušenost, jak rozebrat (potřebuju jen vyměnit krytku pružiny) zadní tlumič Ohlins (orig. VTX)? Čumím, točím. aretuju a... nic. Díky...
Petr (iol.cz) 11.05.2008 18:04
Hmm, ještě poznámka - jak jsem přišel na Ohlins fakt nevím, je tam samozřejmě Showa...
Jura (rps.cz) 26.02.2014 22:31
Ahoj. Prosím tě jaká může být příčina vyražení simerinků předních tlumičů po opravě na motorce MZ 150. Simerinky jsou nové a množství a viskozitu oleje jsem dal dle příručky. Nevím si už rady. Díky za odpověď.
Jirka (tlapnet.cz) 10.06.2015 14:15
Ahoj, mám stejný dotaz jako Jura jaká může být příčina vyražení simerinků předních tlumičů po opravě na motorce MZ 150. Simerinky jsou nové a množství a viskozitu oleje jsem dal dle příručky. Nevím si už rady. Díky za odpověď.
Libor (upcbroadband.cz) 16.09.2015 12:04
Zdravim, nemas prosim Te za nejakou uplatu nebo za "flasu slivovice" pujcit rozpuleny kovovy narazec gufer na prumer vidli 41mm? Nechce se me to kupovat na jednu vymenu. Diky za odpoved.
Fana (171.36) 28.02.2016 10:59
ahoj Generále, vím, že už tady dotaz byl, ale chtěl bych se zeptat na to samé, neb jsem se odpověď nedočetl. Čím leštíš ty trubky ze šavlí? Díky za odpověď.
Generál (cservis.cz) 28.02.2016 16:27
Ahoj Fano, klikni si na tlačítko : články / konkrétně / 2008 - 2009 je tam článek s názvem : Leštíš, leštím, leštíme... Zde najdeš odpověď, ale pokud bych měl shrnout článek o leštění jednou větou pak bych si vypůjčil jednu okřídlenou od majora Terazkyho : "....na všetko nám třeba specialistou" :-)
Fana (tmcz.cz) 28.02.2016 23:36
Díky za odpověď, ten článek jsem četl, ale doufal jsem, že když Ty sám píšeš ve svém cituji "Tedy - vezměte kluzáky a v soustruhu je kompletně (hlavně pracovní část) přeleštěte. Důvod je jednoduchý. Tlumiče jsou opracovávány strojně a pokud by jste si jejich povrch dali pod mikroskop, zjistili by jste, že je na nich vlastně hóóódně hrubý "závit" Také z tohoto důvodu (tedy že kluzáky nejsou ručně doleštěny) první simerinky na stroji nikdy dlouho nevydrží (druhé již většinou drží déle, neboť se o první simerinky - kluzáky sami částečně doleštily). Při leštění se nemusíte nikterak žinýrovat a pořádně přitlačte. Tato námaha se vám bohatě vrátí nejen v životnosti simerinků."že mi poradíš čím a jak sám, no asi ne, ale i tak děkuji.
Generál (cservis.cz) 29.02.2016 00:54
Tak to jsme si nerozuměli. Já myslel flašky. Kluzáky si samo sebou leštím sám. Skutečně není se čeho obávat. Stačí jemné smirkové plátno. Začni 4_stovkou a finále 6_tistovkou. Je potřeba jezdit po celé délce kluzáku (nepřetržitě zprava doleva a poměrně rychle) a !!! HLAVNĚ !!! nezůstávat stát na jednom místě!!!
Fana (tmcz.cz) 29.02.2016 10:07
Mockrát děkuji za odpověď, myslel jsem,že bude potřeba nějaká lapovací pasta, nebo tak něco, tak se do toho pustím. Přeji pěkný den.
matej (t-com.sk) 28.07.2016 11:13
Zdravím Generále. Potrebujem pomoc s rozobraním predných tlmičov na KTM LC4 400. Chcem vymeniť tesnenia a olej... Otvoril som horný ventíl, vylial olej. Teraz neviem ako mam rozobrať hornú časť tlmiča od spodnej. Vedel by si mi poradiť? Je to ročník ´98. Ďakujem veľmi pekne.
Generál (cservis.cz) 02.06.2017 23:41
TO - matej : rada je snadná. Přečti si tento článek ;-)
jméno: | devět a dvě: | poznámka:

nevyplňovat:
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser