Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
   Když to nejede... část II. - spojka

   
   Problémů které se přímo nebo druhotně vztahují ke spojce může být celá řada avšak všeobecně by jsme je mohli shrnout do dvou skupin. 1) spojka nevystavuje nebo vystavuje problémově 2) spojka klouže.
     Příčin proč nastanou problémy se spojkou je velmi mnoho, avšak v drtivé většině lze problémy se spojkou připsat na vrub její životnosti nebo způsobu používání - kterým její životnost můžeme výrazně ovlivnit.
     Pokud tedy pomineme, že spojka byla pro ten či onen daný stroj výrobcem špatně dimenzovaná (což není až tak vzácný jev jak by jste si možná mohli myslet), stejně (přestože jsme spojku "šetřili" a správně používali) musíme počítat s tím, že nás dříve či později problém zvaný spojka nemine.
1 - A) spojka nevystavuje

ilustrační foto

   s největší pravděpodobností se bude jednat o poruchu ovládání a proto - jak vždy zdůrazňuji, při hledání závady půjdeme cestou nejmenšího odporu. U spojky ovládané lankem nebývá problém prověřit funkčnost tohoto ovládání. Jediné co se zde vlastně může pokazit je lanko , bovden, páčka spojky nebo vypínací mechanizmus. Většinou se to dá odhalit již pouhou vizuální kontrolou. Daleko hůře se bude hledat porucha u spojky, která je ovládaná kapalinou. Zde nejprve zkontrolujte stav kapaliny - kvalitu, hladinu a těsnost všech spojů. Pokud je vše OK pak by mohl být problém v manžetách pístku pumpy případně v "prasátku".

Obě tyto manžety jsou vystavené poměrně velkému namáhání a může se stát, že již nejsou

foto č.1

schopné vyvinout nebo udržet potřebný tlak. U obou druhů ovládání však může nastat další problém, který je podstatně horší a s vlastním ovládání již nesouvisí.

1 - B) spojka vystavuje problémově
   u spojek které byly vystaveny velice namáhavému provozu, ale též u takových které byli používány ve stylu (jsem líný řadit - ona to nějak překousne) dochází k velmi výraznému vymačkání spojkového koše a náboje. Co to pro spojku a její funkci znamená? Vlivem nadměrného nebo cukavého namáhání spojky se v místech A+B (viz. obrázek č.1) vytvoří
poměrně hluboké "záseky" ve kterých pak A ocelové lamely a B třecí lamely uvíznou přestože tlak přítlačného talíře  byl již uvolněn (pustili jste spojku). Další možností která způsobuje problémový chod spojky je vyhřátí a zkroucení ocelových lamel. Funkce takovéto spojky je pak více nežli problémová a je nutné přistoupit k opravě.

     Jestliže jste po rozebrání takto problémové spojky zjistili, že ocelové lamely jsou prohnuté více nežli udává servisní kniha je nezbytné do spojky osadit nové neboť jejich oprava nepřichází v úvahu.  I vzhledem k jejich ceně si ušetříte spoustu zbytečné práce a nervů. Pokud zjistíte, že je vymačkaný spojkový koš a náboj (viz. foto č.1 A+B) a hloubka "záseků" ještě nepřesahuje cca 1mm pak vzhledem k ceně těchto dílů stojí za to pokusit se přesným opilováním - alespoň částečně zmenšit hloubku záseků. Nemá však smysl tyto záseky zpilovat zcela neboť tímto zvětšujete vůli na zubu lamely a opětovné vyklepání záseků bude o mnoho rychlejší.

2 - spojka klouže foto č.2
    Musíte si uvědomit, že spojkové lamely jsou zcela normální spotřební věc - například jako brzdové destičky. To znamená, že dříve nebo později začne vlivem opotřebení každá spojka klouzat. Pokud se opotřebí brzdové destičky
poznáme to velice snadno již pouhým vizuálním pohledem. Jak ale poznat opotřebené spojkové lamely? Poznáme to velice jednoduše. Vezměte svůj na provozní teplotu zahřátý stroj pří zařazeném nejvyšším rychlostním stupni v oblasti středních otáček do slabin - jinými slovy - prudce přidejte plný plyn. Pokud při shora popsané akci uslyšíte mírné "přidušení"  motoru (nevyletí okamžitě do otáček) a ucítíte okamžité zvětšování rychlosti potom je vše v naprostém pořádku. Jestliže však uslyšíte, že motor poslušně a velmi rychle zvýšil otáčky a cítíte, že se jen velice zvolna nebo takřka vůbec nezvětšuje rychlost jízdy pak vězte, že je někde chyba. Pokud budu předpokládat, že máte v motoru předepsaný olej jehož hladina ilustrační foto
je na předepsané úrovni, pak je nanejvýš pravděpodobné, že vaše spojkové lamely mají na kahánku. Avšak není nutné stroj okamžitě odstavit. Je však nutné počítat s tím, že pokud vám při této zkoušce opotřebení prokluzuje spojka na pětku po krátkém čase bude prokluzovat i na čtyřku, trojku ......... Prostě jak jsem řekl : lamely mají na kahánku a je nejvyšší čas opatřit si nové. Sada originálních spojkových lamel není nejlevnější záležitost a tak se většina z nás
začne poohlížet po lamelách od "druhovýrobců".

   V žádném případě zde nechci tvrdit, že by neoriginální spojkové lamely měly být výrazně horší nežli originální. Ale vezmu li si opět ke srovnání brzdové destičky jistě mi mnozí dáte za pravdu že mezi jednotlivými "druhovýrobci" je mnohdy až propastní rozdíl co do kvality a stejně tomu tak je i se spojkovými lamelami ovšem s tím rozdílem, že výměna spojkových lamel je přeci jenom náročnější nežli výměna brzdových destiček.
   Již jsem zde říkal, že od prvních příznaků klouzání spojky musíme počítat s tím, že se toto
bude stále zhoršovat. Proto pokud kupujete novou sadu nebylo by od věci poohlédnout se

foto č.3

též po sadě pružin. Nechci říct, že stávající pružiny musí být k novým lamelám již nepoužitelné ovšem vezměte v úvahu, že nová sada spojkových lamel v náhražce stojí řádově 2 - 3.000,- a originální Suzuki 5.600 zatímco kompletní sada pružin stojí okolo 800 - 1000,- Kč  No a řekněte sami stojí vám za to vyměnit lamely a jenom kvůli úspoře za pružiny zkrátit jejich životnost. Je sice pravda, že servisní manuál udává jak má být pružina dlouhá což se dá velice snadno změřit (viz. foto č.3), ovšem kdo z nás dokáže změřit, zda mají také dostatečnou (požadovanou) přítlačnou sílu.
A - demontáž  

     pokud to jenom trochu jde naplánujte si výměnu spojkových lamel společně s výměnou oleje. Proč? no to je snad každému jasné. Při výměně by jste měli postupovat velice pečlivě již při rozebírání neboť spojka jako celek je dost složitý díl (viz. foto č.2), který se skládá z mnoha součástí. Pokud budete při rozebírání postupovat ukvapeně a zbrkle - mohlo by se vám stát, že pak při kompletaci s novými lamelami si nebudete vědět rady případně znejistíte tak, že raději vyhledáte odbornou pomoc přestože výměnu by měl
zvládnout průměrně zručný motorkář. 

foto č.4

   Jestliže jste již spojkové lamely demontovali změřte jejich opotřebení. V případě že máte k dispozici pouze obyčejné posuvné měřítko (šupléru)  jako je na foto č.3, měřte vždy více lamel najednou a výsledek podělte počtem lamel, protože pokud budete měřit pouze jednu lamelu velice snadno "proměříte" (po jedné můžeme měřit pouze s přesnými měřidly - foto č.4).  Poté vezměte zakoupené lamely a udělejte to samé. Proč to píši. Velice snadno se vám  totiž může stát (pokud jste zakoupili lamely od druhovýrobce), že nové lamely nebudou mít předepsanou sílu a pokud takovéto lamely namontujete pak vězte, že si moc nezajezdíte. 

B - montáž  

     jestliže jste tedy jednoduchým propočtem zjistily, že nové lamely nemají předepsanou sílu pak pro bezproblémový přenos kroutícího momentu nezbývá nežli zvýšit tlak pružin. Zde jsou dvě možnosti. Jednak sehnat delší pružiny - což je skoro nemožné nebo o chybějící sílu podložit stávající pružiny. Někomu se může zdát druhé řešení neprofesionální (neprofesionální však bylo koupit "tenké" lamely) až fušérské, avšak věřte mi že toto řešení je plně funkční a nikterak jím nemůžete svému stroji ublížit neboť jste vlastně pouze kompenzovali chybějící tlak na lamely.
   Nové lamely není nutné nikterak zvláštně zajíždět jenom je nutné počítat s tím, že chvilku bude trvat nežli si lamely na sebe navzájem "sednou" a proto první kilometry s novými lamelami zacházejte se spojkou trochu šetrněji.

Co dodat v závěru ...
   radost z jízdy nebude ani poloviční pokud zátah stroje není plnohodnotný a tak se včasná výměna lamel určitě vyplatí i z toho důvodu, že vás při předjíždění nepřekvapí náhle chybějící zrychlení stroje.
   Mějte se fajn
   Aktualizace 17.04.2006
   Od zveřejnění tohoto článku neuplynula zase tak dlouhá doba - přesto někteří z vás (je vás čím dál více) se dostáváte do stavu kdy vás problém takzvaného "klouzání spojky" čeká rovněž řešit. Proto, že jste mi mnozí dali za pravdu v tom, že některé náhražky jsou skutečně vyhozené peníze - začal jsem pátrat po levnějším zdroji originálních lamel a dnes mohu říci povedlo se. Sehnal jsem dodavatele originální Suzuki sady která obsahuje následující :
1) spojkové lamely + spojkové plechy - komplet pro osazení VS 1400 Intruder
2) kompletní sada pružin - tedy 4 + 4. Tyto pružiny mají zesílený přítlak !!!!
originální sada 3) originální těsnění pod víko spojky

   Je přirozené že vás bude zajímat cena. Tak tento komplet pořídíte za 7.500,- včetně DPH. Vzal jsem několik těchto kompletů na sklad a tak pokud budete potřebovat tuto kompletní sadu - stačí poslat e-mailem závaznou objednávku společně s poštovní adresou pro dodání a já vám ji zašlu společně s daňovým dokladem dobírkou

Foto : archiv K 1400 a Internet

Spojení na autora článku :  

       

Zpět do sekce - Co dělat...   

   
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser