Virago XV 535 - nejde nastartovat

29.05.2012

     Popis závady :
 

   Začalo to bez jakéhokoliv varování. Vše fungovalo do poslední chvíle. A pak jsem přišel do garáže, vytlačil motorku a chtěl jsem odjed. Ale při zmáčknutí tlačítka startéru jsem slyšel jen točící se startér. Po několika pokusech jsem ještě zkusil zařadit rychlost a postrčením motorky protočit motor, jestli si to náhodou „ nesedne „ Stále nic a tak zastrčím motorku zpět do garáže a jdu žhavit PC a na internetu hledat rady a zkušenosti s takovými příznaky.

     Většina komentářů k tomuto problému končila konstatováním, že problém je ve volnoběžce. A tak jsem začal počítat. Sada pro renovaci volnoběžky kolem 1000Kč, celá volnoběžka cca 5-6000Kč. A šli na mě mrákoty.

   Pro zjištění rozsahu závady je třeba provést demontáž levého víka motoru a stáhnout rotor alternátoru. A tak jsem se

do toho pustil.

   Začal jsem samozřejmě vypuštěním oleje viz foto č.1 a potom jsem zdemontoval držák stupačky a řadící páky aby byl přístup ke spodním šroubům na víku motoru  viz foto č.2
   Vyšrouboval jsem všechny šrouby a víko dal stranou viz foto č.3 Tím se otevřel přístup k rotoru alternátoru ke kterému je zezadu volnoběžka přišroubovaná viz foto č.4

   Rotor je proto potřeba stáhnou s kónusu hřídele. Nejdříve se musí povolit a vyšroubovat středový šroub, který drží rotor na hřídeli. Rotor se přidrží stranovým klíčem 32 a středový

šroub se povolí. Šroub má normálně pravý závit. Pak se musí k demontáži rotoru s hřídele

foto č.1

použít stahovák. Já jsem použil stahovák, který jsem měl ještě z JAWY 90 Cross. Jen jsem do něj vyvrtal tři nové díry pro šrouby s roztečí tří volných závitů v rotoru. Rozteč závitů je 70 mm. Potom jsem středový šroub stahováku opřel
foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7
přes ocelovou kuličku na střed hřídele a dotáhnul. Úderem kladiva do středového šroubu stahováku došlo k odskočení rotoru od hřídele viz foto č.5

   Pak jsem objevil, v čem byl problém, že nešlo motorku nastartovat. Kdyby bylo vše v pořádku, tak by při demontáži rotoru šla s rotorem i volnoběžka, která je přišroubovaná třemi šrouby k rotoru. Ale mě zůstala volnoběžka po demontáži na hřídeli viz foto č.6 Tři imbus šrouby byly totiž ustřižené viz foto č.7

   Postup opravy :
   Koupil jsem tři kusy pevnostních imbus šroubů M8x12 ( pevnostní třída 12,96 ) potřel  je přípravkem na zajištění šroubů ( šroub i závit jsem předtím odmastit) a přišrouboval jsem jimi volnoběžku k rotoru. Šrouby jsem ještě zajistil

důlčíkem. Takhle vypadá komplet sešroubované volnoběžky s rotorem  viz foto č.8

   Potom už zbývá provést zpětnou montáž. Rotor s volnoběžkou nasadit na hřídel a zajistit šroubem. A v tom se objevil problém. Válečky jsou ve volnoběžce vloženy volně a proto, když se komplet rotoru s volnoběžkou nakloní do svislé polohy, aby se nasunul na hřídel, tak horní váleček vypadne. Tak jsem si lámal hlavu jak to vyřešit. Napadlo mě namazat váleček vazelínou a povedlo se. Váleček to podrželo a já mohl rotor s volnoběžkou nasunou na hřídel. Dotáhl jsem středový šroub a mohl jsem pokračovat. Přišrouboval jsem zpět víko
motoru. (V případě poškozeného těsnění dát nové). Namontoval jsem zpět držák stupačky

foto č.8

a řadící páky

   Jako poslední jsem našrouboval zpět vypouštěcí šroub oleje a nalil olej.

   Tak a teď jsem byl napnutý, jak to dopadlo. Zapnul jsem zapalování, zmáčknul startér a „ hurá „ motor naskočil.

   Myslím, že by se tento popis opravy mohl někomu hodit a proto jsem ho napsal.

 

Viragodědek

   

 

Spojení na autora článku :
Text : Viragodědek

 
Foto : Viragodědek + Internet

??? ??? ???

   

Zpět do sekce : Co dělat

 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/codelat/Virago_535/volnobezka/starteru.php:103) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/codelat/Virago_535/volnobezka/starteru.php:103) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Patty (metronet.cz) 29.05.2012 23:55
Dobrá práce-díky.
Supp (220.250) 01.06.2012 09:04
Pěkné počteníčko.Trochu jsem zavspomínal na ty časy kdy jsem opravoval obráběcí stroje.
Bubys (nettel.cz) 28.04.2013 11:41
Včera se mě stalo úplně ale úplně to samé.. :-( Ještě zkusím popostrčit moto se zařazenou rychlostí ale už vidím, že budu muset udělat taky demontáž. uff..! Jen se modlím, aby to byli taky "jen" ustřižené šrouby.. Díky za super popis opravy.
jirka (upcbroadband.cz) 08.08.2013 14:30
Ahoj chtěl jsem se tě zeptat co je to za rok výroby co jsi si opravoval děkuji za odpověd a návod vypadá skvěle
pavsa66 (google.com) 30.11.2014 20:52
Skvěle napsané.
Rado (227.160) 26.04.2016 17:25
Dobrá práca chlape.
Tom (softcontrol.cz) 12.10.2016 07:13
Super, díky za návod :) mě se stalo totéž, ale za jizdy, a kromě ustřižených šroubů to odneslo i to plechové pouzdro kolem volnoběžky :/ a není to nikde k sehnání
Karel Blaha (106.89) 19.10.2019 15:11
taky se mi to stalo včetně toho plechu a nemůžu ho nikde sehnat prosím o radu dík
Karel Blaha (106.89) 30.10.2019 10:31
Kde se dá sehnat plechové pouzdro kolem volnoběžky.dík za radu
Jim (nej.cz) 30.10.2019 18:43
https://www.partsdepot.cz/originalni-dily/motorky/Yamaha/1999/XV+535+Virago/79687/ https://www.motorkari.cz/tema/?t=153733 https://motoshop.miramoto.cz/cz/search/0/rozsirene-vyhledavani.html?search=get&text=volnobe%C5%BEka
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser